torsdag 22 november 2007

ABB vs Ericsson



Jag skrev ett inlägg om ABB och Ericsson den 27 januari i år.

Följande är kopierat från det inlägget:

Ericsson
Börsvärde: 465 Mrd
Omsättning (uppskattat): 170 Mrd
Antalet anställda: 60 000 (uppskattat)

ABB
Börsvärde: 266 Mrd
Omsättning (uppskattat): 198 Mrd
Antalet anställda: 107 000

Ericsson har betydligt bättre vinst än ABB och även lägre P/E. ABB har goda chanser med att öka marginalerna med ökad omsättning. ABB växer dock snabbare än Ericsson! Samtidigt kommer Huawei, ZTE och övriga konkurrenter att driva ner Ericssons marginal. Ericsson ökande andel inom nätdrift medverkar också till lägre marginaler även om det också bidrar till jämnare försäljning. Klyftan mellan ABB och Ericsson är för stor och troligen skall ABB uppåt samt Ericsson justeras nedåt

Idag den 22 november 2007 ser det ut enligt följande:
ABB: 397 Miljarder kr
Ericsson: 243 Miljarder kr

Nästan ombytta roller alltså! Jag sålde nyligen mina ABB aktier, det har haft en lysande utveckling under året. ABB har utan tvekan en bra långsiktig framtid och passar fortfarande i en långsiktig portfölj. I mitt fall valde jag dock att kliva av för att minska börsexponeringen samt öka flexibilitet för lite nya aktieköp om det blir en kraftig rekyl på börsen.

Ericssons aktieägare har haft en mycket trist utveckling på sina innehav under 2007. Kan de ha fallit så mycket att de blivit köpvärda? Ericssons omsättning kommer nog att landa på cirka 180 miljarder kronor för 2007. Vinsten för kvartal 3 var 4 miljarder på en omsättning om 43.5 miljarder. Om vi antar att de i dagsläget har cirka 10% vinstmarginal blir vinsten på årsbasis 18 miljarder. P/E talet blir då 13,5. Det ser ju ganska attraktivt ut, kan det vara köpläge? Jag tror dock på minskade marginaler i fortsättningen och kanske även en vikande försäljning, speciellt i Europa. Det innebär att P/E talet snabbt kan tryckas upp till oattraktiva nivåer. Risken är överhängande att Ericssons aktieägare kan se fram emot ett trist 2008.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Med den utveckling som varit på sistone säger åtminstone inte jag emot dig.
Trist nog, för på något sätt har Ericsson en särskild plats i mitt hjärta. Det är så många jag känner som jobbat där.
Anders
aktieskolan.biz

Anders sa...

Hej Anders,
Visst ar det trist. Samtidigt ar Ericsson ett mycket bra foretag som ar markandsledande inom mobila system sa problemet ar inte att de anstallda inte gor ett bra arbete. Problemet ar overkapacitet och stor prispress fran bla ZTE och Huawei. Foretaget som sadant gar ju trots allt ganska bra aven om marginalerna naggats. Manga kommer dock ihag Ericsson kursen fran fore dotcom kraschen om 100-200 kr och tror att kursen skall tillbaka dit eller iallafall lite narmare. Da var IT och telekom extremt overvarderade. Sjunker marginalerna framover, vilket jag tror de kommer att gora, kommer nog Ericsson aktien sjunka ytterligare.