fredag 9 november 2007

Scania vs Volvo Del II

Lite jämförande siffror mellan Scania och Volvo. Jag har tittat på Scanias och Volvos siffror under perioden 1999 till 2007. För att kunna jämföra helåret 2007 har jag tagit deras nio första månaders resultat och försäljning och multiplicerat med 1,33. Det bör bli ganska korrekt för Scania men möjligen något lågt räknat för Volvo pga förvärvet av Nissan Diesel i våras.

Volvo har ökat sina försäljning under perioden 1999 – 2007 med 113% och motsvarande för Scania är 81%. Ökningen av rörelseresultatet för Volvo respektive Scania har varit 218% resp 118%.


Omsättning 1999 – 2007. Volvo har haft en imponerande försäljningsökning.

Ökningen av rörelseresultatet för Volvo respektive Scania har varit 218% resp 118%.


Scanias rörelsemarginal är imponerande jämn.

Anledningen till Volvos större procentuella ökning är att Volvos marginal var ganska dålig i början av perioden och att man de sista åren legat på en betydligt bättre nivå. Scania har haft en både högre och jämnare marginalutveckling. Den trenden kommer nog att fortsätta med Scanias huvudstrategi att växa organiskt. Volvo får med sina uppköp ett massivt arbete med att slå samman olika bolag och produkter och det tar tid och kraft att plocka fram synergier och besparingar. Resultatet kan nog bli att fabriker och utvecklingscentrum inte alltid hamnar på de mest optimala platserna och att hela företagsstrukturen blir lite spretig och ineffektiv.

Hur har deras aktiekursena gått? Båda har gått mycket bra på börsen. Scania har dock gått betydligt bättre och det beror förståss dels på högkonjunkturen och dels på MAN affären. Scania har gått upp cirka 360% och Volvo cirka 230%.



Scanias kursutveckling 1999-2007



Volvos kursutveckling 1999-2007

Dagens P/E tal är ca 16 för Volvo och 22 för Scania. Volvos kurs har ökat nästan precis i takt med vinstökningen. Scanias kurs har däremot ökat betydligt snabbare än vinsten. Scania bör ha ett högre P/e tal. En av anledningarna är Scania inte är exponererad mot den Nordamerikanska marknaden som viker kraftigt i år. Däremet är man tungt exponerad av de enormt starka marknaderna i Europa, Ryssland och Sydamerika. Samtidigt som man bearbetar tillväxtmarkander i Afrika, Asien och mellanöstern men med sina premiumlastbilar.

Sammanfattning. Två bra bolag med olika bakgrund och strategi för tillväxt. Både bolagen kommer nog att vara bra placeringar på medellång eller lång sikt. Min uppfattning är att Scanias kommer fortsätta att ha en högre rörelsemarginal (ett samgående med MAN kan dock förändra den bilden). Det finns en stor risk att Nissan Diesels lastbilar (inkl UD) kommer att snitta ner lastbilspriset och marginalen för Volvo även om det gynnar omsättningen. Mitt långsiktiga förstahandsval blir Scania som är ett av Sveriges duktigaste verkstadsföretag. Scania har visat att man klarar av en nedgång med positiv marginal och annars ligger på stabila 10-12%. Scania är duktigast i lastbilsklassen och kommer nog att fortsätta vara det. Värderingen av Scania/Volvo är inte extremt högt men absolut inte lågt och bygger på även högre vinster nästa år. En vikande konjunktur kommer att slå mot Scania & Volvo liksom de flesta andra bolag och allmän försiktighet är det som gäller med nya köp på börsen.

Inga kommentarer: