lördag 17 november 2007

Millicom (Large CAP, 698 SEK)



Millicom International Cellular S.A. är en mobiltelefonoperatör som finns listad dels på Stockholms börsen och dels på Nasdaq. Stenbäcksfären är största ägaren.

Millicom är en mobiltelefonoperatör som är inriktad på tillväxtländer med stor potential och som har haft lite lägre eller ingen prioritet hos mobildrakar som Vodafone och Telefonica. Man håller sig borta från länder som Indien och Brasilen där ”alla” vill vara med på ett hörn. En bra strategi som jag tror kommer att visa sig väldigt lönsam på sikt.

Allt har inte gått som på räls. I Vietnam där man var marknadsledare lyckades man inte förlänga radiolicensen och fick dra sig ur. Millicom var tidigare mycket aktiv i Pakistan (Paktel Limited) där man också klivit av. Paktel Limited såldes till China Mobile Communication Corporation med en vinst om 258 miljoner USD i vinst så man fick iallafall en bra utdelning på sitt engagemang där.

Millicom har idag mobil telefon verksamhet i totalt 16 olika länder uppdelade på 4 olika geografiska kluster:
Centralamerika (El Salvador, Guatemala, Honduras)
Sydamerika (Colombia, Bolivia, Paraguay)
Afrika (Senegal, Ghana, Tanzania, Sierra Leone, DRC, Chad, Mauritius)
Asien (Sri Lanka, Cambodia, Laos)

Totalt har man idag cirka 20 miljoner abonnenter, I slutet av 2006 hade man cirka 15 miljoner. I slutet av 2007 kommer man förmodligen att ha 22 miljoner kunder. En imponerande ökning med cirka 1000 nya kunder varje timme! Den finns nog en rad anledningar till att man växer snabbt men jag tror att dessa faktorer är de viktigaste:
• Låg eller relativt låg mobil penetration i de flesta av de sexton länderna.
• Målmedveten varumärkesuppbyggnad av varumärket ”Tigo” i alla dessa länder. Tigo har nu lanserats i 14 av 16 länder och det verkar ha mottagits mycket positivt av kunderna.
• Man har trippel A som en del i deras strategi: Affordability, Accessability, Availability. Skall man lansera mobiltelefoni i dessa länder verkar det mycket rimligt att erbjuda service tilll låg kostnad.
• Generell god ekonomisk tillväxt i dessa länder

Millicom ökar investingarna för varje år men över tiden kommer denna andel att sjunka vilket kommer att öka marginalerna ytterligare. Millicom kommer ocksa att kunna dra nytta av sjunkande priser på växlar och basstationer när dessa börjat bli ”commodities”, se tidigare inlägg om telekom.

Omsättningen ökar i takt med att nya kunder strömmar till. Faktum är att ARPU (Average Revenue Per User) har varit förvånansvärt stabilt under de 2005-2007. Cirka 11 USD per kund och månad. Troligen kommer denna siffra att sakta gå ner när man värvar nya kunder som studenter osv.

Nedan grafer visar omsättning per klusterområde, kundtillväxt samt vinst per kvartal. Vinsten under kvartal 1 2007 har jag justerat ned med 258 miljoner eftersom det var en engångsvinst (försäljningen av Paktel).







För att kunna få en uppfattning om den framtida tillväxten har jag gjort en modell som bygger på antalet invånare per land, dagens penetration och Tigos/Millicoms marknadsandel. Jag har antagit att deras marknadsandelar förblir konstanta. I själva verket tror jag att den snarare kommer att öka vilket den bland annat gjort i Colombia men det finns ju självklart risk att man tappar marknadsandelar i vissa länder men deras koncept ser ganska robust ut. Därefter ökade jag penetration med 10% i de 5 länder med den högsta penetrationen och i övriga länder ökade jag den till 50%. Det scenariot är nog inte alltför aggresivt utan det är mer en fråga om det inträffar om 3 år eller 5 år. Vissa länder kommer nog också att växa snabbare och några lite saktare.



Med dessa värden kommer antalet kunder att öka från dagens 20 miljoner till knappt 41 miljoner kunder. En fördubbling av kunderna kommer nog att i princip att dubbla intäkterna och även dubbla vinsten. Vinsten kan nog öka ytterligare då investeringsbehovet kommer att avta samt att delar av deras kostnad inte kommer att öka i takt med kundtillväxten. 41 miljoner är dessutom inte någom maxsiffra utan man kan nog växa vidare även efter den milstolpen.

P/E talet ar idag cirka 20 (TeliaSonera har P/E tal 16,3). Det ser jag som billigt i ett tillväxtbolag som har lysande utsikter med relativt liten risk. Ett högre oljepris, lägre kopparpris eller allmän nedgång i världsekonomin kommer nog inte hindra afrikaner och andra från att skaffa en mobiltelefon. Jag rekommenderar Millicom och köper själv aktier i bolaget på måndag.

Inga kommentarer: