tisdag 13 november 2007

Tisdagskommentarer och aktieförsäljningar

Det händer mycket nu och det är många negativa faktorer som pekar att partyt kan vara slut för denna superuppgång på börsen.
• Kopparpriset har sjunkit till 6778 USD/ton. För några veckor sedan låg priset på cirka 8000. Detta kommer att slå hårt mot Boliden och Lundin Mining. Lunding Mining sålde jag nyligen då jag tror att inbromsningen i USA kommer att minska det globala kopparbehovet och därmed priset.
• Problemen med bolånen i USA stegar upp till en nya nivå. Utan tvekar kommer detta att leda till att USAs ekonomi saktar in. Och det kommer också att påverka andra ekonomier.
• Inflationstakten ökade i oktober till 2,7% på årsbasis. Upp från 2,2% i september. Detta innebär troligen att inflationen kommer att öka ytterligare under november och december. Och det i sin tur tvingar Riksbanken att öka diskkontot ytterligare. Se tidigare blogg om inflationen.
• Företag som Sandvik och Alfa Laval har kommit med lite indikationer att marknaderna lugnar ned sig. Inte så konstigt egentligen men om detta är de första synliga stegen mot en avmattning av världsekonomin så kan färden nedåt rejält.

Jag passar därför på att sälja mina ABB, Outotec och Pearl. ABB och Outotec passar jag på att sälja då de har gått enastående bra i år. ABB köper jag gärna tillbaka men till en betydligt lägre kurs:) Pearl säljer jag med lite förlust men jag tror att marknanden i dagsläget inte uppskattar oljebolag med klena kassflöden (= liten oljeproduktion). PA Resources behåller jag dock som pumpar upp cirka 20 000 fat olja om dagen. Jag tar även bort mina rekommendationer på dessa bolag.

Intressant är att notera att lite mera konservativt värderade bolag som Svenska Handelsbanken, Kungsleden, SCA och Fenix håller emot bra eller till och med går upp lite grann.

Ovan försäljningar gör jag för att öka beredskapen om det blir köptillfällen på börsen.

1 kommentar:

Marcus sa...

Ingen rolig siffra för PA idag...