lördag 3 november 2007

Riskspridning i portföljen?



Här kan ni se spridningen i min portfölj. Verkstadsaktierna står för knappt 50%, ganska mycket men det är ju också lite av en paradgren i Sverige. Vilka aktier står bäst emot en nedgång? Tidigare hade jag Capio men de blev uppköpta. AstraZeneca har fått mycket stryk både på börsen och av analytikerna så kanske är det köpläge? AstraZenecas ersättare till succen Losec har klarat av att hantera generika preparat bra.

Blir det en riktigt allmän nedgång får de flesta aktierna stryk och därför har jag försökt att finansiera nya aktier med antingen utdelning eller försäljning av aktier för att inte öka aktieexponeringen. Istället har största delen av mitt löpande sparande samlats på mer eller mindre vanligt sparkonto. Man vill ju ha en liten stridskassa om det blir köpläge. Av mina aktier kan nog Getinge, SCA till viss del eftersom de är tunga inom konsumentdelen och förmodligen blir allt tyngre, Clas Ohlson och kanske Fenix Outdoor klara en nedgång ganska bra. Har ni tips på andra konjunkturokänsliga företag som ni vill dela med er?

Inga kommentarer: