torsdag 8 november 2007

Scania vs Volvo Del I


Sverige har varit enormt framgångsrika med att producera lastbilar och har två världskända lastbilsföretag.

Volvo är ett gammalt dotterbolag från SKF som grundades 1926. Volvo betyder ”Jag rullar” på latin och vet man vad SKF tillverkar så är det namnet klockrent. I början tillverkade man endast bilar men 1928 kom även lastbilar in i bilden. 1999 såldes personbilsdelen till Ford. 2000 köpte Volvo upp Renualt Trucks och Mack Trucks (USA). Ett resultat blev att bilföretaget Renault blev största aktieägaren. År 2006 köpte man in sig i Nissan Diesel för att 2007 köpa upp hela Nissan Diesel inklusive UD.

Scania är också ett gammalt anrikt bolag (grundades 1900) företag med rötter i Skåne (Malmö) vilket namnet skvallrar om. 1911 slogs Scania ihops med Vabis i Södertälje (Vagn AktieBolaget I Södertälje) och bildade Scania-Vabis. Vabis försvann från namnet 1960 när man slogs samman med Saab och Saab-Scania bildades. Efter GMs köp av Saab styckades bolaget upp och lastbilsdelen fick kort och gott heta Scania igen.

Två framgångsrika företag med helt skilda strategier. Båda företagen har en mycket stark marknadsandel i Sverige och den nära konkurrensen har vässat bolagen så att de kunnat bli framgångsrika utomlands också. Scania har varit i klassisk exempel vid tekniska högskolor hur ett företag utvecklar och återvinnar hela moduler och komponenter i nya modeller och man kan då hålla nere utvecklingskostnaderna samt minsta ledtiden för att ta fram nya modeller. Jag kommer ihåg att Volvo hade dubbelt så många unika komponenter som Scania för ett likvärdigt produktprogram. Det gynnar förståss allt från design, inköp, lagerhållning, produktion och reservdelshantering.

De flesta känner till att Volvo och Scania finns på alla marknader i Europa men hur ser läget ut i Malaysia? Vi har ett kontor som ligger cirka 45km utanför Kuala Lumpur. Jag har fört lite statistik över de lastbilar jag mött på motorvägen för att räkna ut vilka marknadsandelar de har. Jag har inte räknat med lätta lastbilar utan bara de tyngre lastbilssegmentet.

Hino (Toyota): 17 lastbilar = 25%
Scania: 15 lastbilar = 22%
UD (Volvo): 13 lastbilar = 19%
Nissan Diesel (Volvo): 10 lastbilar = 15%
Volvo: 7 lastbilar = 10%
Isuzi: 3 lastbilar 4%
FUSO (Mitsubishi): 2 lastbilar = 3%
MB: 1 lastbil = 2%
Total 68 lastbilar

Denna beräkning måste förståss tas med en nya salt även om Scanias ovan marknadsandel är ungefär i linje med Scanias officiella Malaysia siffror. Hade den gjorts på en annan väg hade kanske resultaten sett annorlunda ut. Scania och Volvo tillhör premium lastbilarna i Malaysia. Normalt används deras lastbilar endast till transport av petroliumprodukter och lastcontainrar. Hade jag gjort mätningen vid motorvägen till hamnen utanför Kuala Lumpur hade nog Volvos och Scanias marknadsandel varit betydligt högre pga alla containertransporter. Nissan Diesel och UD (betyder Unified Diesel) används typiskt vid byggen för att forsla bort lera och gräv/schaktmassor eller till cementbilar. Utan tvekan får Scania och Volvo mest betalt för sina lastbilar (tillsammans med MB och MAN men deras andel är väldigt små) då de är störst på vägen och gör de tyngsta jobben. Numera ingår även Nissan Diesel och UD och vips är deras marknadsandel hela 44%. Samtidigt med den ökande marknadsandelen sjunker nog snittpriset per lastbil ordentligt tack vare lägre priser på den betydligt större Nissan Diesel/UD volymen.

Volvo har haft tillväxt genom förvärv på agendan sedan Volvo bilar försvann och det har ju gått överlag bra även om man fått jobba hårt med integration av Renault och Mack Trucks. Och nu är det dags att integrera Nissan Diesel/UD. Målet är nog att bli delägare i kinesiska Dongfeng lastbilar där Nissan är delägare.

Scania har satsat stenhårt på vissa utvalda marknader. Man var tidigt ute med egen produktionen i Brasilien och man är marknadsledande där. Scania har annars Europa som huvudmarknad men satsar stort i forna Östeuropa och Ryssland och på vissa utvalda marknader som Malaysia. Scanias VD Leif Östling har sagt att man går inte in i Kina i ett JV med en kinesisk partner. Scania väntar tills myndigheterna godkänner WHOFIs (WHolly-Own Foreign Investments) för lastbilar och att marknaden för premium lastbilar är tillräckligt stor för en egen fabrik vilket innebär minst 10 000 lastbilar per år. Leif Östling som för övrigt borde bli ”Årets svensk” inom svensk näringsliv för sitt försvar av Scania mot MAN attacken. Heder åt Leif Östling! Mera kämparanda inom svenskt näringsliv behövs. Nu blir det nog ändå ett ”SCANMAN” i slutändan men förhoppnings hamnar huvudkontoret i Södertälje vilket är enormt viktigt för Sverige.

1 kommentar:

Marcus sa...

Intressant läsning om en bransch jag kan pinsamt lite om. Har väl visserligen följt Scanias satsningar i Sydamerika med intresse, men mest eftersom jag sedan länge har personliga intressen i Brasilien.

I övrigt kan jag bara hålla med dig om Leif Östling.