söndag 25 november 2007

Cargotec Corporation (Large Cap Finland, 33,90 EUR)




Cargotec är ett finskt bolag som kanske inte så känt i Sverige. Bakom Cargotec finns det dock många kända varumärken varav många kommer från Sverige.

Cargotec har funnits på börsen sedan 2005. Innan det var man en del av Kone koncernen.

Cargotec består av Hiab, Macgregor och Kalmar och man är marknadsledande inom varje område. Man opererar i 160 länder och har cirka 9000 anställda. Omsättningen 2006 var 2,6 miljarder EUR. Man har produktion i Sverige, Finland, Danmark, Holland, Spanien, Polen, Irland, USA, Malaysia, Kina och Sydkorea.

Hiab tillverkar lastbilskranar, Z-lyften (Zepro), timmerkranar samt containersystem för lastbilar.

Kalmar tillverkar containertruckar och annan tung hamnutrustning.

Macgregor tillverkar fartygskranar för bulk, container och RoRo fartyg.

Jag har personligen en del erfarenhet av både Macgregor och Hiab. Dels gjorde jag mitt examensarbete på Macgregor i Örnsköldsvik (då hette företaget Hägglunds Marine & Offshore) och dels har jag varit trainee på Hiabs inköpsavdelning i Hudiksvall.

Cargotec har under senaste åren köpt upp återförsäljare och serviceföretag och det bör generera stabilare försäljning och marginaler i framtiden. I dagsläget är cirka 22 % av omsättning serviceinriktad.

Cargotecs alla tre ben gynnas kraftigt av globaliseringen som pågår vilket innebär att mera gods skickas världen över. Förutom det ökar också behovet av råvaror och produkter i utvecklingsländerna när deras levnadsstandard ökar i en ganska snabb takt vilket ytterligare driver på behovet av frakter, transporter och omlastningar.

Försäljning per område (MEUR) 2007 kv1-3 (2006 siffror i parantes)
Hiab 687 (914)
Kalmar 979 (1203)
Macgregor 487 (482)
Totalt (2597)

Rörelsemarginal (%)
Hiab 7,9 (9,4)
Kalmar 8,0 (9,3)
Macgregor 7,6 (7,5)
Totalt (8,5)

Cargotec mål är 10% i rörelsemarginal och 10% omsättningsökning per år (organisk + förvärv). Inte helt orealistiska mål men inget som riktigt kommer att uppfylla år 2007. En av anledningarna till att man tappar marginal är att den amerikanska lastbilsmarknaden sjunkit ordentligt i år (pga lastbilspeaken förra året) vilket givetvis påverkar försäljningen av nya lastbilskranar. Macgregor har sprängfulla orderböcker och orderboken sträcker sig 4-5 år framåt. 2006 levererades 120 fartygskranar, 2010 kommer man att leverera 900 stycken kranar. Varje kran används under många år och i takt med att den installerade basen ökar så ökar man underlaget för den viktiga eftermarknaden som består av service och reservdelar.

Cargotec är värdererad till cirka 2,1 miljarder EUR. Om försäljningen 2007 ökar med 10% till 2,9 miljarder EUR så värderas varje försäljningskrona till ungefär 72% (P/S 0,72). Verkstadsbolag brukar normalt värderas till mellan 1-2 ggr försäljningen. Atlas Copco och Alfa Laval värderas till över 2 ggr och Sandvik till knappt 1,9 ggr. P/E talet är kring 14.

Om man dessutom klarar av att öka rörelsemarginalen till målet på 10 %, vilket inte är omöjligt när Macgregor och Kalmar ökar försäljningen, ser värderingen av Cargotec lockade ut. Cargotec med starka världsledande varumärken kommer nog att uppvärderas av marknaden. Alternativet kan bli att de blir uppköpta. Jag hoppas på det första och köper på mig lite Cargotec aktier. Jag sätter också upp Cargotec på aktietipslistan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

I MacGREGOR ingår dessa divisioner

Hatch Cover incl lashing
RoRo
Cranes
Bulk
Offshore
Service

Mycket mer än kranar...

En anställd.

Anders sa...

Tack for den upplysningen. Det ser ut som om man har ett gediget sortiment for materialhantering for alla typer av fartyg.