onsdag 14 november 2007

Novo Nordisk (Danska börsen, 629 DKK)



Nova Nordisk är ett stort danskt läkemedelsbolag. Företaget är världens största tillverkare av insulin men man är också stora inom tillväxthormoner.

Novo Nordisk har släppt sin kvartal 3 rapport. En mycket bra rapport. Försäljningen ökar på alla marknader, dels i lokal valuta men även i danska kronor.

Försäljningen under kvartalet var 10 504 miljoner DKK. Rörelseresultatet var 2 681 mDKK motsvarande 25% rörelsemarginal. Totalt för årest första 9 månader sålde Novo Nordisk för 30 885 mDKK (+9%) och rörelseresultatet mDKK 7 815 (+11%).

Antalet diabetiker som behöver insulin ökar i västländerna och tyvärr kommer nog länder som Kina och Indien att också följa i samma fotspår. Det betyder nog att Novo Nordisk har en bra framtid och det avspeglas också i aktiekursen. Vinsten per aktie för 2007 landar nog på cirka 21 DKK. Med en aktiekurs om 629 DKK innebär det ett P/E tal om cirka 30.

En kvalitetsaktie i ett bolag som nog klarar en konjunkturnedgång bra från försäljnings- eller vinstperspektiv. Men som dock känns alldeles för dyr att köpa i dagsläget.

2 kommentarer:

Charlie sa...

Hej Anders!
Jag valde faktiskt att lyssna på ditt råd angående Kina. Idag möblerade jag om min IPS-portfölj något så att jag inte har någon Kina-fond längre. Etfter lite velande så valde jag att placera pengarna i en latinamerika-fond istället. Tyvärr är utbudet realtivt tunnt, vilket egentligen var huvudanledningen till att det blev Latinamerika. Tack för tipsen!

mvh Charlie

Anders sa...

Hejsan,
Jag tror pa Kina marknaden pa lang sikt men man bor vara mycket forsiktigt och inte minst ar det alldeles klart en bubbla dar som byggs up. Vi far se hur stor den hinner bli. Sjalv har jag tittat lite pa ett bolag fran Singapore som jobbar over hela Asien spektrat och som kanns mera stabilt och lattare att fa grepp om eller hitta information. Kommer att skriva om det nar min research ar klar.

Tittar just nu ocksa pa Tigo som ser bra ut som framst i Afrika, Syd- och Centralamerika. Hamnar pa bloggen inom kort...