lördag 9 februari 2008

Rapporter från Alfa Laval, Scania & Volvo

Flera företag i min portfölj har lämnat rapporter under de sista dagarna.


Alfa Laval har lämnat en fantastisk bra rapport i överlag. Omsättning och resultat har ökat imponerande på både kvartal 4 basis och årsbasis. Vinsten per aktie för helåret landar på 28,48 kr (15,10). Nästan en fördubbling och föreslår en utdelning om 9 kr per aktie, en höjning med 44%! Dessutom kommer det att bli en 4:1 split vilket normalt bukar kunna göra aktien mer attraktiv då styckpriset blir lägre.

Det som oroar mig är orderingången. För helåret var orderingången hela 18,%, mycket bra! Dock är orderingången för kvartal 4 i princip oförändrad (+0,6%) från kvartal 4 2006. Är det ett tillfälligt hack i tillväxtkurvan eller en första signal på att den starka industrikonjunkturen håller på att kulminera? Kvartal 4 2006 var orderingången hela 40% så ett plus är ju förstås att man lyckas bibehålla den höga ordernivån från året innan. Geografiskt minskar orderingången kraftigt i Nordamerika och Europa men även tillväxten i Asien och latimamerika minskar kraftigt från höga siffror. I Alfa Lavals rapport kan man läsa att efterfrågan kvarstår på nuvarande nivå snarare än fortsatt ökning. Det kan ju vara ett första tecken på att industrikonjunkturen kommer att vika nedåt. Inte så underligt kanske då vi haft en otrolig konjunktur och många aktier har gått upp helt enormt de sista 6-8 åren. Konjunkturer går som bekant upp och ned.




Scania som jag anser är Sveriges verkstadspärla tillsammans med Sandvik har också rapporterat fjolårssiffrorna.

Försäljningen ökade mycket bra för helåret och sista kvartalet. Försäljningen för hela 2007 var totalt 84 486 miljoner (+19%). Lite grovt kan man säga att det säljs en lastbil eller buss för varje miljon. 2007 levererade man 75 878 lastbilar och cirka 7000 bussar.

Scania jobbar på att öka kapaciteten till 100 000 fordon vid slutet av 2009. Det visar att man tror på fortsatt tillväxt på de marknader man verkar på.

Scania tror att tillväxten kommer att tuffa på med 10% per år under 2008-2009. Orderingången var hela 26% för hela året men endast 2% i kvartal 4. Samma frågetecken här som i Alfa Lavals rapport. Kanske är man för positiv i sitt prognostänkande? Eller rädd att dessa siffror skall sänka kursen och gynna MAN?

Årets utdelning blir något större än vinsten. Totalt skall 10 miljarder delas ut till aktieägarna (vinsten 8,5 miljarder). Utdelningen höjs till 5 kr/aktie (3,50) plus att man genom ett inlösenprogram delar ut ytterligare 7,50 kr. Totalt 12,50 kr alltså. Inte illa! Man kan undra om Wallenbergarna trycker på att dela ut mer pengar än årsvinsten pga risken att MAN så småningom tar över bolaget. Om man köper aktien till dagskurs (149 (A) kr, 130 (B) kr) får man cirka 8-9% i direktavkastning. Utöver det finns alltid en risk (jag säger risk då jag hoppas att det inte blir ett sammangående med MAN) att MAN lägger ett bud på hela bolaget.

Det ser väl tyvärr ut som om tyska MAN steg för steg kommer att ta över Scania. Det vore en tråkig utveckling eftersom Scania är ett mycket välskött bolag med kanske de bästa lastbilarna och historiskt även de bästa och stabilaste marginalerna. MAN har tidigare haft ungefär dubbla Scania försäljningen men ungefär samma vinst som Scania. Scanias marginaler är alltså dubbelt så höga som MAN. Leif Östling har kämpat ordentligt med näbbar och klor och jag önskar att vi hade fler bolagsledare som Leif Östling. Heder åt Leif oavsett utgången i lastbilskriget! Många har tydligen sålt Scania aktier och MAN har passat på att köpa fler. Varför sälja aktier i Scania när man kan få vara med på deras framgångsresa? Deras track record är ju enormt bra. Dessutom har tyska företags övertagande av svenska företag ett dåligt historik vill jag minnas från en rapport jag läst tidigare. De vill hellre integrera hela den köpta delen i den tyska delen än att utveckla varumärket. Det hade varit intressant att studera tyska Lindes köp av svenska AGA för att se hur AGA delen utvecklats. Tydligen fungerar det bättre med amerikanska eller engelska ägare. Jag gillar företag med starka varumärken och starka marknadspositioner. Antingen brukar de utvecklas väl alternativt bli de uppköpta pga potentialen. Låt oss hoppas att Scania förblir en egen oberoende lastbilstillverkare!




Även Volvo har rapporterat. En hyggligt bra rapport som dock är lite svår att tolka då man gjort stora uppköp (Nissan Diesel/UD och Ingersond Rands vägmaskinsdivision) under året som kommit in och ”stört” redovisningen. Medan Scania framgångsrikt fokuserar på sitt enda varumärke och vissa utvalda marknader (man slåss tex inte på den amerikanska marknaden) så väljer Volvo att försöka bli en riktig global lastbilsspelare och man har förutom Volvo även lastbilsmärkena Renault, MACK, Nissan Diesel/UD samt ett samarbete på gång med indiska Eicher Motors. Jag är tämligen övertygad om att marginalerna på Nissan Diesel/UD lastbilarna eller indiska lastbilar är betydligt lägre. Risken finns således att Volvo marginaler förämras i takt med att försäljningen ökat i Indien/Asien.

Båda strategierna kan ju faktiskt vara vinnare. Scania med sina höga stabila marginaler och Volvo som växer snabbare men med lägre marginaler och som svänger betydligt mera. Egentligen borde en mera global spelare som Volvo har mindre svängningar då olika regioner kan kompensera för upp- och nedgångar. Detta visar samtidigt vilken enorm styrka och flexibilitet det finns i Scania. Man kan även jämföra BMW med DaimlerChrysler. DaimlerChrysler blev aldrig den vinstmaskin man räknat med utan det slutade med att man skilde bolagen åt igen. BMW har däremot gått från klarhet till klarhet

Tillbaka till Volvorapporten. På årsbasis steg försäljningen med 10% till 285 miljarder men vinsten minskade med 8% till 15 miljarder. Orsaken till vinstminskningen anges vara låga volymer på den amerikanska marknaden och integrationskostnader med de köpta bolagen. Det ser man egentligen vill veta är hur stora marginaler man har i den nyanskaffade företagen. Hade de varit Nissans och Ingersond Rands kassakor hade de kanske inte varit till salu? Atlas Copco som köpte Dynapac ifjol verkar ha det svårt att få upp marginalerna på sina ”asfaltsmaskiner”. Man måste dock ge företagen lite mera tid för att genomföra förbättringar.

Vinsten per aktie blev 7,37 kr och utdelningen föreslås blir 5 kr. Jag är absolut ingen Gardell fan, tycker snarare att riskkapitalisterna är kortsiktiga och dåliga ägare (det finns nog flera undantag...) men nog det känns som om det är dags att göra sig av med Volvos flygmotordel. Man är lite väl spretig idag. Detta är egentligen ingen stor fråga eftersom man trots allt tjänar pengar idag samt att flygdelen är ganska liten (relativt sett men Volvo är trots allt enormt stort) men det vore nog en viktig avsiktförklaring mot marknaden.

Grafen nedan visar marginalerna som Scania och Volvo haft de senaste 9 åren. Två bra företag överlag men det visar också en tydlig klasskillnad. Scania är enormt stabil och gör ett otroligt bra arbete. År efter år.

Inga kommentarer: