lördag 2 februari 2008
Cargotecs rapport
Cargotec har släppt sin rapport och den har både positiva och negativa nyheter. Cargotec består av tre divisioner: Hiab, MacGregor & Kalmar. Alla tre divisionerna är världsledande inom sin nisch (mer info om deras produkter finns i ett tidigare inlägg).
Det negativa i rapporten är att Hiab (lastbilskranar) har det fortsatt tufft i USA pga svag lastbilsmarknad i kombination med en allt svagare husmarknad. Asien, Ryssland och Östeuropa väger dock upp och försäljning var upp något både på kvartal 4 basis och på års basis. Marginalen för Hiab har dock minskat något.
Det positiva är att deras fartygskranbolag MacGregor mer än fördubblade försäljningen under kvartalet och nästan fördubblade den på årsbasis också. Otroligt imponerande! Utöver har man sprängfyllda orderböcker som mer än fördubblats under året och sträcker sig nu till slutet av 2012. Expansionen är så kraftig att risken finns att man inte hinner leverera tillräckligt snabbt eller får problem att ta nya order.
Hamnkranar och tunga truckar från Kalmar har kunnat både öka försäljningen och orderingången något.
Sammantaget är Cargotecs rapport väldigt positiv även om man minskar vinsten 2007 jämfört med 2006. Det är dock den enda plumpen och förstås en stor sådan. Ledning spår dock en vinstförbättring under 2008. Försäljningen ökade med 24,5% (868 mEUR) under kv4 och med 16% (3018 mEUR) på helårsbasis. Orderingången ökade med 41% på helårsbasis och med 70% under kvartal 4. Asien är den drivande faktorn bakom uppgången och MacGregor står för den största ökningen. Positivt är att serviceförsäljningen ökar kraftigt och står nu för en fjärdedel av försäljningen, det ger en jämnare försäljning över hög- och lågkonjunktur.
Vinst per aktie för 2007 blev 2,17 EUR och utdelningen föreslås bli 1,04/1,05 EUR/aktie (A aktie/B Aktie). Aktien kostar cirka 29,55 EUR vilket ger P/E tal ca 13,6. Inte illa med tanke på att prognosen för 2008 ser bra ut. En bra aktie i ett företag med starka kvalitetsvarumärken som platsar väl i en långsiktig portfölj.
Globaliseringen gynnar Cargotecs alla tre divisioner kraftigt och framtiden borde vara ganska ljus även om det finns risker att lastbilsmarknaden viker även på den viktiga Europamarknaden vilket givetvis påverkar Hiabs lastbilskranar direkt. En annan risk är att redarna beställt allt för många fartyg då fraktraterna varit extremt höga och att marknaden efter 2012 viker.
Och en litet sidospår: MacGregors fartygskranar drivs av starka hydraulmotorer från Hägglunds Drives som ägs av Ratos. Ratos plan är att börsnotera Hägglunds Drives under 2008. Hägglunds Drives blev utpekad som årets exportbolag 2006. En notering att hålla utkik efter.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar