onsdag 27 februari 2008

Handelsbankens 2007 rapport



Handelsbankens 2007 rapport kom idag. Kvartal 4 resultatet var sämre än kv4 2006 om man bortser från reavinsten från försäljningen av SPP till norska Storebrand. På årsbasis ökade vinsten med 18% till 15,5 miljarder kronor. Utan SPP pengarna minskade dock vinsten med 10,8%. En av orsakerna till det var lägre räntenetto för utlåning.

Positivt i rapporten är att expansion fortsätter i Norge, Finland, Danmark men framförallt i Storbritannien.

Man har fortsatt låga kreditförluster. Utdelningen ökas från 8 kr till 8,50 plus en extrautdelning om 5 kr vilket ger 13,5 kr/aktie. Vid dagens kurs (176-177) ger det en hög direktavkastning om 7,6%. Även utan extrautdelningen är utdelningen hela 4,8.

Jag tror att Handelsbankens konservativa utlåningsplicy har kostat lite i tillväxt och vinst men att det kommer att löna sig bra i längden.

Nu har i princip alla företag i min portfölj rapporterat. I överlag positiva eller mycket positiva rapporter och även positiva prognoser om 2008. Den stora frågan är dock vart konjunkturen tar vägen under andra halvan av 2008 and 2009. Eller kanske snarare, när får vi se mera konkreta bevis på att lågkonjunkturen kommer närmare oss?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi far fin utdelning i SHB i ar. Och banken varderas ganska snalt. Kan bli en trevlig resa de narmsta fem aren som aktieagare. Fr a tycker jag marknaden underskattar den organiska tillvaxten.

# Riskminimeraren

Anders sa...

Hej Riskminimeraren!
Tack for kommentarerna och forresten ett valdigt passande namn om man ager aktier i SHB :-)

Haller bara med och jag har "kompletteringskopt" lite nu och da nar kursen tappat successivt. Fantastiskt utdelning och i mitt tycke den basta svenska banken som vaxer kontrollerat och i egen regi. Att det ar den basta banken kommer att bli tydligt om/nar fastighetspriserna sjunker 20-30% de narmaste aren. SHB har goda chanser att slippa bankakuten igen. De ovriga bankerna ligger nu samre till.

Jag antar att du liksom jag saknar svenskt tangentbord, var i varlden finns du?