tisdag 26 februari 2008

Fiskars 2007 rapport



Fiskars 2007 siffror har släppts. Det är lite svårt att jämföra 2006 med 2007 eftersom man har köpt Iittala gruppen under hösten 2007 och inte särredovisar siffrorna. Totalt sett har försäljningen ökat med 23% från 535 MEUR till 658 MEUR. Vinsten har ökat från 82 MEUR till 110 MEUR (+34). Utdelningen kommer att bli 0.78 EUR/aktie vilket ger en bra direktavkastning om 5.3%. Hela företaget Fiskars är värderad till ca 1,1 miljard EUR. Med en vinst om 110 MEUR ger det ett P/E tal om 10. Det anser jag vara billigt med tanke på deras starka varumärken (se tidigare inlägg om Fiskars) och inte minst deras starka position i Wärtsilä. Under 2008 kommer dessutom hela Iittalas försäljning att kunna redovisas i Fiskars redovisning och det kommer att öka försäljningen ytterligare. Wärtsiläs 2007 rapport var mycket bra med en försäljningsökning om 25% och ännu starkare vinstökning. För 2008 spår Wärtsilä att försäljningen ökar med ytterligare 25%!

Fiskars är ett bolag med bra varumärken och dessutom den största ägaren i Wärtsilä som gynnas av globaliseringen och utvecklingsländernas tillväxt. Fiskars blir kvar på aktietipslistan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag söker en riktigt billig aktie med bra potential. Alltså en högriskare som extra krydda i portföljen. Har du något tips i dagsläget för ett längre innehav?

Anonym sa...

Liten rättelse Anders. Fiskars delar ut 0.80 Euro per A-aktie, vilket är den aktien som handlas mest frekvent på Helsingforsbörsen. Ger direktavkastning på ca 6.5 % vid kurs 12.30

mvh Pontus

Anders sa...

Hej Anonym1,
Jag foreslar Northland Resources(Svensk/Finskt jarnmalm) som kommer att gynnas av att jarnmalmen stiger med 65% i pris. Northland kops via norska listan och kostar ca 15,3 NOK pa norska small cap listan. Pearl ar ett annat alternativ som utvinner "sandolja" i USA/Kanada. Pearl sitter med stora rattigheter att utvinna olja ur sand och med ett oljepris runt 100 USD ar manga oljeaktier billiga. Ca 13 kr First North listan.

Hej Anomym2:
Du har alldeles ratt. Jag anvande den lagre utdelningen (0,78) som galler for K aktien som jag har. Den kostade cirka 14.75 EUR nar jag skrev inlaggat vilket gav 5,3%. Senaste kursen for K aktien ar 14,0 EUR vilket ger en nagot hogre avkastning (5,5%). Jag kommer nog att kopa till fler aktier och A aktien ar nog da att foredra pga den hogre avkastningen. Tack for den upplysningen det kommer jag nog att spara 1% pa :)