onsdag 13 februari 2008

PA Resources rapport



PA Resources lämnade sin rapport idag. Imponerande siffror och man kan nog lugnt påstå att PAR är ett riktigt tillväxtbolag eller vad sägs om följande:
Omsättningen: 2751 miljoner kr (+226%)
Vinst: 947 miljoner (+311%)
Produktion: 15 093 fat/dag (+181%)
Oljereserverna ökade samtidigt med 14%

Andra positiva nyheter är att man nu äntligen kommit igång med oljeproduktionen i Valve fältet i Norge utanför Stavanger. Det är små volymer i början men planen är att öka produktionen till 50 000 fat per dag. PAR äger 10% vilket innebär att PARs del blir 5000 fat om dagen. StatoilHydro är operatör och majoritetsägare med ca 60%, ExxonMobil har ca 30% och PAR resterande 10%.

Under januari månad har produktionen sjunkit ganska kraftigt pga undervattenreparationer vid offshore fältet i Tunisien. I slutet av januari kom dock produktionen tillbaka. Oljan som producerats under januari har sålt till rekordhög nivå 96,19 USD/fat.

PAR värderas till ca 6,8 miljarder kronor. Vinsten 2007 efter skatt var 947 miljoner vilket ger ett P/E tal om ca 7. PAR har ett gediget prospekteringsprogram och kommer nog att öka både produktionen och oljereserverna. Kursen har gått ner sedan jag köpte aktien i höstas och det känns som om det är ett bra läge att öka innehavet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du bevakar inte tangaynika oil? Personligen tror jag tyks har högre potential än pa, skulle vara kul att höra vad du tror.

Anders sa...

Hejsan,
Nej jag har inte koll pa Tangaynika Oil. Jag foljer mest PAR, LUPE, Pearl och pa senare tid aven West Siberian. Tack for tipset, jag skall titta pa Tangaynika Oil da jag skulle vilja oka mina investeringar inom olja.