söndag 1 februari 2009

Säkra placeringar?

Tidigare planerade jag att köpa lite andelar i O2 som är ett vindkraftsföretag eller kanske förening bättre beskriver det hela. Man köper poster om 1000 kWh. En post kostar idag 6700 kr och man får då köpa el för 13 öre per kWh som för närvarande är deras självkostnadspris. Man får inte pengar tillbaka för ej utnyttjad el så de rekommenderar att man köper max 80% av sin prognosticerade förbrukning. Förra året var andelarna något billigare, kring 5400 om jag minns rätt samt att elpriserna var högre. Då fick man en avkastning på insatt kapital på goda 8%. Eftersom priset på elen är mycket lågt snuvar man helt enkelt staten på lite pengar eftersom skatt och moms räknas på en betydligt mindre summa. Anledningen att jag inte köpte vindkraftsandelar var att jag var osäker på om 13 öre/kWh verkligen täcker löpande kostnader samt underhåll och reservdelar på lite längre sikt.

Nu verkar det dock som om staten kommer att täcka till denna lucka och se till att de får in sina pengar. Detta innebär förståss att det hela blir mycket mindre intressant och jag kommer inte att satsa pengar på detta. Jag nöjer mig att ändra från “Tills Vidare“ pris till “Rörligt“ pris. Energibolagen skor sig på att passiva kunder och jag har varit en av dom.

Akelius Spar erbjuder 6,3% ränta om man binder pengarna i 2 år vilket är mycket bra. Kanske för bra? Dock omfattas inte pengarna av statens insättningsgaranti. Akelius äger 37000 lägenheter på många orter i Sverige samt en del i Tyskland. Totalt har man cirka 3 000 000 kvadratmeter (här ingår även lite lokaler). Marknadsvärde uppges vara 30 miljarder kronor och man har skulder om cirka 22 miljarder kronor. Man är med andra ord skyldig cirka 7300 kr per kvm. Intäkterna är cirka 2,7 miljarder kronor per år. Skulden är med andra ord drygt 8 gånger intäkten. Många bostadsfastigheter kostar ca 10 ggr årsintäkten (Stockholmsregionen ej medräknat). Om man istället räknar med att värdet på beståndet bara är 10 ggr blir hela innehavet värt ca 27 miljarder iställer för 30 miljarder. Om värdet skulle minska med 5 miljarder vilket motsvarar knappt 20% hamnar värdet på samma nivå som skulderna. Jag skulle gärna investera lite i Akelius om man fick inlåningsgaranti på pengarna. Just nu känns det dock som lite riskfyllt då fastighetspriserna mycket väl kan sjunka med 20% eller mer.

Kanske lite högavkastande aktier? SCA har släppt sin rapport för helåret och vinsten minskar rejält under kv4. Priserna på bla kartong har fallit kraftigt då konjunkturen vänt tvärt nedåt. Utdelningen minskas från 4,4 till 3,5 kr per aktie. Aktiekursen idag 65,5 kr (SCA har fallit cirka 50% sedan toppen) vilket ger en direktavkastning på 5,3%. Risken är dock att vinsttappet fortsätter även om konsumtionsdelen är tämligen konjunkturokänslig. Som småbarnsförälder får man dra sitt strå till stacken med att köpa Libero och Edet produkter. Dessutom sjunker ju råvarorna och elpriset nu och för företag som fortfarande har hygglig snurr på hjulen kommer detta att hjälpa till ordentligt. SCA är även en mycket stor skogsägare vilket åtminstone långsiktigt är bra eftersom det garanterar långsiktig tillgång till skogsråvara. Kortsiktigt kan förstås spotpriserna på virke tillsammans med låga transportpriser pga överkapacitet inom sjötransport göra att det är billigare att importera skogsråvaran. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa mera SCA aktier med tanke på kursfallet, direktavkastningen samt den robusta konsumentvarudelen.

Min favoritbank, SHB kommer att redovisa kv4/2008 siffrorna den 12 februari. Jag tror att de kan bli riktigt bra med fortfarande låga kreditförluster. Dock finns det risk att man justerar ned utdelningen per aktie för att ytterligare förstärka kassan inför de kommande krisåren. Andra halvan av 2009 samt 2010 kommer nog dagens varsel att ordentligt visa säg i både arbetslöshetsstatistik samt kreditförluster mot privatpersoner. Om någon bank klarar den kommande krisen (den har ju trots allt inte börjat ännu, man kan se dagens varsel som ett slags early warnings system om vad som ligger runt hörnet med 6-18 månaders fördröjning) så blir det nog SHB, enligt DI har SHB en stor krigskassa i NY och Singapore även om SHB inte vill kommentera detta strax innan rapporten. SHB slapp anlita bankakuten tidigare och förhoppningsvis har de hållit sig till sunt förnuft även i denna utlåningshysteri. Det blir spännande att följa fortsättningen och mina orosmoln är att man nog lånat ut en hel del till riskkapitalbolag samt att deras englandssatsningen skett i sista skedet av högkonjunkturen, har man lyckats exemplevis lyckats överföra SHBs konserverativa bankpolicy till england? “Baltikumbankerna“ har troligen en betydligt tuffare resa framför sig.

Nästa vecka släpper följande verkstadsföretag sina rapporter: Atlas Copco, Scania, Alfa Laval, Sandvik och Volvo. De finns alla i min portfölj och jag kommer förstås att följa upp rapporterna. Min magkänsla är dock att deras vinst dyker ned ganska kraftigt under Q4 och att dras framtidsutsikter är ganska bleka. Framförallt Volvo och Scania verkar har det mycket tufft nu efter många goda år. Rapporteringsveckorna framför oss blir mycket intressanta. Håll i hatten!

Vilka säkra placeringar kan ni rekommendera?

5 kommentarer:

Martin sa...

En aktie jag verkligen kan rekommendera är Starbreeze. De gör TVspel och gör så med stor framgång. De kommer släppa ett spel om någon månad och aktien har stigit 40% sedan nyår. Dock ska man veta att det var från en mycket låg kurs. Jag har en säljorder på 45 öre, om inte nu det nya spelet skulle bli en dundersuccé. Köpkurs är självklart allt som är under 32 öre och blir spelet bra är allt under 38 öre bra.

Auri sacra fames sa...

Hej!
Tänkte bara höra med någon som är lite mer påläst än mig angående SCA.
Har tidigare hört att de inte har särskilt många ben att stå på och om t.ex. Pågens (tror jag det var) skulle välja att använda plastbackar istället så skulle SCA tappa enormt.(Hörsägen) Vet du något om detta? Kanske är en för liten del för att påverka väsentligt i en så stor organisation?

Jag vet att specialprodukterna rusar framåt men med en sådan kommentar i bakhuvudet så känns det svårt att ens tänka tanken att investera i SCA...

Anonym sa...

Hej Anders!
Hur tänker du göra med Scania och uppköpserbjudandet?

Anders sa...

Hej Martin,
Starbreeze. Coolt namn fast jag maste erkanna att mina TV- och dataspelkunskaper ar lika med noll och att ga in i den branschen kanns darfor inte riktigt aktuellt. Hur har det gatt for de andra svenska speltillverkarna forresten?

Hej ASF,
SCA har sa manga ben man kan begara av ett skogsbolag. De har virke, pellets, pappersmassa, tidningspapper, kartong, pappersforpackningar, hushalls- och toalettpapper, blojor, mens- och inkotinensskydd. De ager ocksa mkt stora arealer skog.

SCA ar nog inte speciellt beroende av ngn viss kund. Hotet ar nog snarare prispress inom industrisegmentet dar exemplevis asiatiska bolag skulle kunna bli ett allvarligt hot och som har en lagre produktionskostnad. Samt givetvis en allvarlig recenssion som drabbar de flesta industriforetagen. Deras konsumtionsdel ar ganska konjunkturoberoende och dar jobbar man hart med att bygga upp sina varumarken for att battre kunna forsvara och forbattra sina marginaler.

Hej Anonym,
Jag kommer inte att salja mina aktier till Porsche.

Unknown sa...

Jag avslutade precis ett blogginlägg om vilken lögn insättningsgarantin är... Hellre då göra sin due diligence och välja ett pålitigt bolag om man prompt måste spara på konto. Akelius har gott renommé och ett stort hjärta och jag skulle inte tveka i att anförtro honom mina pengar.

Har du inte gjort det innan tycker jag du ska diverifiera i guld som du håller själv. Hemförsäkringen täcker stöldrisken och det är det enda sättet att ha fullständig kontroll över sina pengar. Som alltid, köp inte på den absoluta toppen utan försök att tajma dipparna och använd dig av en känd handlare, t ex Liberty Silver. Den riktigt paranoide kan ju köpa kontant i mynthandlen...