fredag 6 februari 2009

Volvo kv4 rapport



Volvo har rapporterat idag på morgonen. Den ligger ganska väl i linje med förväntningarna. I likhet med Scania rapporteras en mycket kraftig orderingång på lastbilar. Men även övriga områden (anläggningsmaskiner, flyg & marin) har det tufft på ordersidan. Bussarna verkar klarar sig bättre och har nog en hygglig framtid. Både dåliga tider samt höga energipriser (även om oljan är billig idag kan den vara rekorddyr om bara ett par år då elefantoljekällorna allt tydligare tappar produktion) talar för mera bussar i framtiden. Tyvärr är bussar lågmarginalbusiness och har ingen direkt påverkar på Volvos resultat. Marginal för 2008 var -1,8%, inte direkt imponerande.

Lite kv4 siffror: Omsättningen minskade med 9% till 77 miljarder kr och rörelseresultatet blev cirka 1 miljard negativt. Förra året blev rörelseresultat 5,7 miljarder. En mycket kraftig försämring.

Helårssiffror: Omsättningen ökade med 6% till 304 miljarder kr. Trots att Volvo personbilar sedan många år ingår i Ford (kanske blir det kinesiskt ägt i framtiden…) är “Lastbils-Volvo“ Sveriges största företag. Rörelseresultatet för helåret uppgick till 15,8 miljarder kr (22,2 Mdr kr 2007)

Utdelningen föreslås bli 2 kr/aktie.

Just nu (kl 09:47) är aktien upp hela 17,48% och handlas kring 40 kr. Det ger en direktavkastning på 5%. Resultat per aktie för 2008 var 4,9 kr vilket ger ett P/E tal om 8,1.

Det positiva med Volvos rapport är att man lyckats minska lagret av lastbilar och anläggningsmaskiner ganska kraftigt. Detta är mycket imponerande då det är svårt att minska lagren i en tid då orderingången rasar men verkar ha passat på medans leveranserna fortfarande rullar på i hygglig nivå. Det känns som om man iallafall har bra koll på läget och snabbt anpassat kapaciteten till lägre volymer. Tyvärr har det också imedfört att 16 000 personer blev uppsagds ifjol från Volvo. Och förmodligen minst lika många från deras underleverantörer. Mycket tråkigt för de anställda och deras familjer då

Den närmaste framtiden ser dyster ut för världens fordonstillverkare. Volvo har i januari öppnat en lastvagnsfabrik i Ryssland och nu dippar volymerna. Dock är ju en investering som denna en viktig långsiktig satsning på en stor framtida marknad. I Europa har Volvo lastbilstillverkning i Sverige och Belgien. Utan tvekan kommer det att bli fabrikskonsolidering framöver och jag hoppas vi får behålla både bil och lastbilsproduktion i Sverige. Det är enormt viktigt för Sverige.

Om man tittar på veckans verkstadsrapportare känns Sandvik mest köpvärt. Men även Atlas Copco & Alfa Laval känns attraktiva på dessa nivåer. Volvo och Scania känns mera riskabla då orderingången nästan upphört på lastbilssidan och det kan vara bra att avvakta några kvartal till för att se hur försäljningen utvecklas.

Håll i hatten och ha en trevlig helg!

Inga kommentarer: