måndag 17 september 2007

SCA (121,75 SEK, Large CAP)



Jag köpte idag lite SCA för de sista av mina SSAB pengar. SCA har precis annonserat en ny VD (Jan Johansson) som skall fokusera mera på tillväxt. Själv tyckte jag att tidigare VDn Jan Åström gjort ett bra arbete men ibland är det bra med lite nytt friskt blod. SCA har även annonserat att man kommer satsa stora pengar på kraft produktion (vind och vatten). Redan tidigare har man stora skogstillgångar. Kan man genom denna investering ”låsa” in energipriset på lång sikt har SCA bra möjligheter att hålla råvarukostnaden i schack och vara konkurrenskraftig i framtiden.

Detta innebär att mina SSAB aktier nu har blivit utbytta mot fler aktier i SHB, SCA och Pearl. Dessutom har jag nu ett nytt bolag i min portfölj, PA Resources. Två mycket säkra bolag och två kryddbolag i oljebranschen.

4 kommentarer:

Charlie sa...

Hej Anders!

Det är som vanligt intressanta att läsa dina inlägg.

Jag har sett att du har NIBE-aktier sedan tidigare. Hur resonerar du vad gäller dem? Kan det vara läge att gå in i NIBE med tanke på nedgången som varit?

mvh Charlie

Marcus sa...

Håller med föregående talare. Intressant och välskrivet.

Anders sa...

Hej Charlie,
Nibe ar lite av trotjanare i min portfolj och avkastningen har varit fantastiskt bra. Nu har aktien fallit ganska tungt och varderingen mera rimlig. Samtidigt vaxer man fortsatt bra och forhoppningsvis okar varmepumpsutnyttjandet i Tyskland, England och ovriga Europa. Deras huvudkonkurrent finns ju inte langre pa borsen (CTC koptes upp av tyska Bosch som flyttade sin varmepumpsdel fran Tyskland till Sverige). Nibe har dessutom varit duktiga pa att kopa foretag sa tillvaxten sker bade organiskt samt via uppkop.

Nibe har tre ben. Varmepumpar, vedeldade kaminer och varmeelement. Varmepumpar har utan tvekan en bra framtid. Ett hogre olje- och elpris gor deras produkter enklare att rakna hem. Vedeldade kaminer ar nog kopplat till nyproduktion av hus och kanske faller lite om husmarknaden viker. Varmeelementdelen bor kunna ga bra sa lange som ekonomin tuffar pa. Jag tror sammantaget Nibe har en fortsatt bra framtid och jag har mycket stort fortroende for ledningen.

Anders sa...

Hej Torkel,
Tack!