söndag 16 september 2007

PA Resources och Pearl

Nu ligger oljepriset nära 80 USD/fat. För många oljebolag innebär det höga priset helt enkelt bättre marginaler. På längre sikt innebär det också högre kostnader eftersom kostnader för att hitta nya källor och produktion kommer att öka (nya tekniska avancerade lösningar, källor i djupare vatten, fler men mindre källor etc). OPEC har gått med på att öka produktionen något (700,000 fat/dagen) samtidigt ökar världsförbrukningen. MAN, Scania, Volvo och många biltillverkare skruvar upp sina produktionsvolymer och mera fordon betyder större oljebehov. Den procentuella största ökningen kommer främst från Asia, Kina, Indien. Men även Ryssland, Östeuropa och Mellanöstern ökar kraftigt. Ett oljepris om 100 USD/fat kan inträffa redan inom 6 månader.



PA Resources AB (61.25 SEK, Mid CAP)
PA Resources AB har ett marknadsvärde om cirka 8,9 miljarder kr. Oljeproduktionen låg i augusti på 22.250 fat/dag och inbringade i snitt 67,50 USD/fat. Totalt innebär det ungefär 285 Mkr under augusti. All olja producerades i fälten i Tunisien. PA Resources prospekterar också på andra ställen. Man är aktiv i Norge, Ekvatorial Guinea samt Republiken Kongo. I slutet av 2007 skall produktionen komma igång i Norge. Man bedömer att produktionen i slutet av 2007 att ligga kring 23.000 fat/dag. Motsvarande siffra för 2008 är 25.000 fat/dag. 2011 tror man att produktionen uppgår till 50.000 fat/dag.

Under kv2 hade man ett nettoresultat om 314.3 Mkr. Troligtvis hade man en högre vinst i juli jämfört med april då produktionen har ökat stadigt. Vinst per månad (efter skatt) ligger nog på cirka 110-120 Mkr idag.

Detta ger ett P/E tal på cirka 6.5 (8900/(12x115). Detta är lågt med tanke på att man nu har en stadig produktionsvolym samt ökad produktion i stabila Norge i sikte inom kort. Förutom det finns stora möjligheter i dels Tunisien samt övriga länder som man prospekterar i. Om dessutom oljan kryper uppåt till 100 USD/fat kommer vinsten efter skatt att fördubblas och P/E talet sjunka till 3-4 om allt annat är lika. Risken finns ju alltid att oljepriset sjunker men med 67% visntmarginaler har man lite att ta av. Jag tror att aktien har potential att fördubblas innan slutet av 2008 utan att man tar ett högre pris i beaktning. Ökar oljepriset blir det riktigt intressant.


Pearl (23.30 SEK, First North)
Jag har tidigare rekommenderat tjockoljeföretaget Pearl och gör det igen. Pearl har stora förutsättningar att bli en betydande aktör inom oljesand och deras produktion ökar stadigt. Produktion var ca 10.500 fat/dag i slutet av augusti och planen är att prodcera 14-15.000 fat/dag i slutet av 2007.


Jag sålde tidigare mina SSAB aktier. En del investerades i SHB som jag haft sedan tidigare. Nu ökar jag innehavet i Pearl och köper även aktier i PA Resources. Efter detta har jag kvar lite SSAB pengar som jag vill slussa tillbaka till börsen men jag har ännu inte bestämt mig för vilken/vilka aktier men SCA är en kandidat.

Inga kommentarer: