torsdag 20 september 2007

Gant ut. Mera Fenix



Gant trillade in lite oplanerat in i portföljen för snart två år sedan. Jag hoppade på börsintroduktionen och fick lite tilldelning trots överteckning. Introduktionskursen var 140 kr. Jag har nu precis sålt mina Gant aktier för cirka 227 kr. Uppgången blev cirka 62% plus lite utdelning. Gant har nog fortfarande potential och man öppnar nya butiker ganska aggresivt. Det verkar dock som om man har lite problem. VDn avgår, försäljningen minskar i USA. Men framförallt verkar inte försäljningen öka i takt med nyöppnandet av butiker. Det kan ju vara så att VDn är trött på jobbet och vill casha hem lite, USA försäljningen minskar pga att flaggbutiken i New York renoveras och att andra nya butiker inte riktigt har kommit igång. Men ändå väljer jag att sälja. Det känns som om tappar lite focus när glasögon, klockor, parfym etc skall krängas med hjälp av varumärket Gant.

För pengarna köper jag Fenix Outdoor. Deras försäljningsstrategi skulle snarare kunna vara lite aggresivare. Fenix Outdoor har riktigt bra varumärken: Fjällräven, Primus, Hanvag och Tierra. Dessutom äger man kedjorna Naturkompaniet AB samt Skandinavisk Høyfjellsutstyr AS. Fjällräven och gasolkök från Primus behöver ingen introduktion, gamla klassiska svenska märken. Hanvag har varit ganska okänt fär mig men jag tittade häromveckan på en DVD som medföljde 2006 årsredovisning. Dels innehöll dels en film om Fjällräven Klassisk som är en vandrings eller spring tävling i svenska Fjällen. Enormt vackra bilder och när man som jag bor i Malaysia inser man vad jag saknar från Sverige - ren natur, kall klar luft och inte fullproppat med människor som trängs som det kan vara i Malaysia eller ännu värre i Indonesien, Sri Lanka, Bangladesh, Japan osv. Här finns det en enorm potential i famtiden. Kan tänka mig att Sverige kan ta emot direktflyg varje dag från Asien som vill njuta av den fina naturen. Det finns andra saker man saknar också men det finns också mycket härnere som kompenserar. DVDn innehöll också en film om Hanvags historia som är ett gammalt anrikt tyskt skotillverkare som tillverkat vandringskängor av hög kvalitet i flera generationer. Det känns bra att Hanvag numera också tillhör Fenix.

När man har lite aktier i ett bolag vill man vara dem trogen och känna lite på dem. I somras köpte vi några Fjällräven Kånken till barnen och själv köper jag gärna ett par Hanvag skor om jag råkar hitta en butik. Tidigare när jag hade Telia aktier hade vi alla (privata) teletjänster från dem. Samma sak med Norsk Hydro, vi fyllde på med Hydro bensin titt som tätt men deras mackar är väldigt glesa.

Lite Felix siffror. Aktien kostar cirka 66 kr. Hela bolaget ar värderad till ca 870Mkr. P/E tal 14.5 (Gant P/E 23,5). Första halvåret var försäljningen 395Mkr och vinsten ca 30Mkr. Försäljning och vinst ökade ca 10%, vinst per aktie var 2,28 (efter skatt). Andra halvåret förväntas blir bättre. Jag tippar att vinsten per aktie landar på 4.8 – 5 kr/aktie för 2007. Med dagens kurs innebär det ett P/E tal om 13,2 – 13,75. Det är en ganska försiktig värdering i ett stablit och välskött företag. Dessutom har man en stark kassa så direktavkastningen kan nog öka till cirka 4%.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Anders!

Jag har ju tidigare varit aktieägare i Fenix men sålde tidigare i år då jag tycker dom tappat farten... Om dom nu någonsin haft någon. Både resultat och tillväxt ligger under målet för tillfället, och ny vd har precis tillträtt.

Dom två norska butikerna är förövrigt nedlagda och bolaget är nu vilande, enligt senaste årsredovisningen.

Det där med att vara trogen blev mig också ett aber. Av all friluftsutrustning jag köpt senare år så har inget kommit från något av Fenix märken. Vår bärstol köpte jag förvisso på Naturkompaniet, men märket är Vaude. Jag köpte den dessutom till mässpris, så blev nog ingen stor vinst för dom.

Ny vd är nog precis vad Fenix behöver, så nu är det bara att hoppas att den nya vdn gör ett bra jobb. Jag skrev en del här efter senaste kvartalsrapporten där även vd-bytet annonserades:

Fenix med stukad vinge

Anders sa...

Hejsan Diversifierad,
Jag har varit nojd med mina aktier i bolaget, kopte min aktier 2001 och da omsatte bolaget 363Mkr. I ar blir det nog 850Mkr. En uppgang med cirka 134%. Aktien har utvecklats liknande. Det har varit lite upp och ner over tiden men sammantaget en bra investering. Arets vinstokning blir nog runt 10% vilket at lagt jamfort med manga bolag som har en extrem hogkonjunktur just nu. Jag vet inte vad du definerar som "bra fart" eller vilka mal du haft for bolaget. Fexix ar ingen Uranbolagsaktie som gar upp eller ned med 30% pa en dag och det ar ocksa vitsen med kopet. Ett stablit foretag som haller over tiden over flera konjunkturer. Jag tror att deras framtid ser fortsatt bra ut, annars hade jag forstass inte kopt fler aktier. Deras tillvaxt kommer nog som tidigare att besta av dels organiskt tillvaxt och dels uppkop.

Att vara trogen "sina foretag" innebar for mig inget aber. Jag ser det som ett test man gor med sig sjalv som pilot. Gillar man deras affarside eller produkt/service kan det bli en av flera input till beslut om kop och vice versa om man ar missnojd.

Anonym sa...

Jo det var just det, det där abret. Testet gjordes och föll inte väl ut. Inte ens när jag hade incitament att välja produkter från Fenix märken blev det dom.

Jag är iofs fortfarande väldigt sugen på nya Primus-köket, måste bara skaffa mig en anledning till att köpa ett! =) Men ryggsäcken blev Lundhags, kängorna blev Scarpa, pannlampan blev Petzl, regnstället blev Marmot, etc, etc. Alla dessa produkter finns även hos Fenix men ändå blev det inte dom...