torsdag 15 maj 2008

Filippinerna och energi

r

Jag är för tillfället på tjänsteresa i Manila i Filippinerna. Igår var det strejk i huvudstaden på grund av de höga bensinpriserna. En liter besin kostar cirka 1,2 USD. Och då skall man ta i beaktning att en tredjedel av befolkningen i Filippinerna lever på mindre än 2 USD per dag. Deras BNP per capita är kanske en tiondel av den svenska. 1.2 USD per liter är med andra ord väldigt mycket i Filippinerna. Trafiken är enormt tät i staden och jag undrar ibland hur världen skall klara sig om vi får en riktig bensinbrist i världen eller en stor obalans mellan utbud och efterfrågan. Folket kommer inte att acceptera att levnadsstandarden minskar. Oljan kommer inte att ta slut de närmsta åren. I själva verket finns det mycket olja kvar men den blir allt svårare och dyrare att hitta och exploatera och peak-anhängarna tror att vi redan har passerat produktionstoppen. Samtidigt som energibehovet till bla bilar fortsätter att öka drivet av utvecklingsländerna. Vad skall ersätta oljan i våra bilar, bensin är ju energi som är effektivt och kompakt packat. Vare sig elbilar eller bränslecellsbilar ligger ju om hörnet om vi skall prata om massproduktion av bilar. Vilka alternativ finns? Små dieseldrivna bilar kan vara ett sätt att minska förbrukningen inte minst i USA. Samtidigt kan en sådan åtgärd i bästa fall hålla nera dagskonsumtionen på cirka 85 miljoner fat olja. Risken är också stor att dagens höga bensinpris (och matpriser) kommer att minska på utvecklingen i utvecklingsländerna.

En annatt hett ämne i Filippinerna är de ökande matpriserna. Filippinerna importar bla ris från USA och känner av de allt högre matpriserna som på många andra platser. Prisökningen av ris beror nog delvis på att många i bla USA och Japan har bunkrat enorma mängder ris för att ha ris för många månader framåt om en rejäl kris uppstår. Det driver ytterligare upp behovet och därmed priset och det drabbar befolkningen i fattiga länder allra värst.

Jag tror att oljepriserna kommer att förbli höga. Vacklande produktion i Ryssland, Mexico, Venezuela och troligen Saudi Arabien kommer att göra det extremt svårt att hålla jämn takt med efterfrågan. Vi måste helt enkelt skynda på med att hitta realistiska alternativ. Oavsett alternativ kommer nog el att finnas med i bilden och en investering i elbolag, gärna med vattenkraft produktion är nog inte långsiktigt fel. Finska Fortum och norska Hafslund är intressanta alternativ. Via Hafslund blir man även indirekt delägare av solpanelstillverkaren REC. Eldrivna bilar kräver förutom el även effektiva batterier. Batterimetaller kan bli en enormt stor marknad om elbilen slår igenom så bly eller Litium kanske kommer starkt. Elen kommer nog främst att produceras med vattenkraft, kärnkraft, kol, gas. Och förhoppningsvis en stigande andel el från vindkraft och solceller. Om bilparkerna skall matas med el måste elproduktionen skalas upp och det kommer nog att driva upp priset på kol och uran ytterligare och förmodligen ge företag som Vestas och Gamesa ännu mera vind i seglen. Även ABB får nog sin besärda del av kakan. Tillverkare av riktigt rent silicon har nog ocksa en bra framtid. Riktigt långsiktigt är det nog bränsleceller som gäller om man kan producera solcellsel billigt och konvertera elenergin till vätgas som sedan används av bränslecellsbilar. Norra Afrika kan täcka stora områden med solpaneler och exportera vätgas till Europa istället för olja. Kanske är högvärderade Morphic trots allt framtidsbolaget att satsa på? Nu har man även avslöjat vilka företag som testar deras bränslecellsprodukter, mest japanska och kinesiska bolag som exempelvis Toyota och Dongfeng. Energi är högintressant redan idag och kommer att bli ännu intressantare i framtiden.

Inga kommentarer: