tisdag 15 januari 2008

West Siberian Resources Ltd



West Siberian Resources Ltd (WSR)och Alliance Oil Company uppgav idag att de skall gå ihop. WSR är aktiv inom ”upstream”, dvs inom exploration och produktion och man producerar cirka 40 000 fat olja om dagen. Alliance Oil Company jobbar huvudsakligen inom ”downstream” dvs inom raffenaderi samt försäljning av bensin via egna 255 stycken bensinmackar i Östra Ryssland. Tillsammans blir det nya bolaget ett komplett oljebolag från ax till limpa och man kommer att ha en kombinerad produktion om 51 000 fat olja om dagen samt att man har kapacitet att raffinera 70 000 fat om dagen. Marknadsvärdet på det nya företaget blir cirka 2,5 miljarder USD.

Jag har tittat lite på WSR tidigare. Efter detta hamnar WSR definitivt på bevakningslistan. Ett spännande bolag!

2 kommentarer:

finansmamman sa...

Hej Anders!
Jag har haft WS i många år, och aktien har inte gjort mig besviken,en av mina kryddor. Kursen har backat en del sen sommaren, tycker den är låg nu.

Skönt att höra, att din son mår bättre nu.

Anders sa...

Hejsan,
Tack for det. Doktorn tror att vi kommer att se en ytterligare forbattring innan slutet av februari och att det sedan skall vara stabilt pa normal niva.

Jag kommer nog att kopa pa mig lite WS. Forhoppningsvis blir 1 + 1 lite mer an 2...