tisdag 30 oktober 2007

Portföljuppdatering & Fenix kv3 kommentarer




Hufvudstaden: Jag sålde mina aktier i Hufvudstaden igår. Ett bra och stablit bolag med Sveriges bästa fastigheter men också värderade därefter (50k SEK/kvm). Blir det ett rejäl sättning på fastighetsmarknaden sjunker definitivt Hufvudstaden tillsammans med övriga fastighetsaktier. Hufvudstaden är i princip skuldfria efter försäljningen av World Trade Center så Riksbankens diskontohöjning har ganska liten påverkan av deras resultat. Vakansgraden är dock viktigare och den går upp och ner med konjunkturen, möjligen med lite fördröjning. Aktien har fördubblats (inkl utdelning) sedan jag köpte aktien för 3,5 år sedan.

Eftersom börsen känns allmänt är högt värderad (även om det ser ok ut i dagsläget när rekordvinsterna dundrar in) så försöker jag vara en försiktig nettosparare. Helst skall nya aktier finansieras med försäljning av aktieförsäljningar eller av utdelningar. Det gäller att ha lite stridskapital om det blir köptillfälle och det brukar det bli med jämna mellanrum. Kungsleden behåller jag, suverän utdelning och bra ledning som fokuserar på fastigheter med hög direktavkastning och låg risk (ofta långa kontrakt med kommuner). Kungsleden är dessutom en av få fastighetsbolag som har insett att det är billigare att köpa fastigheter i Tyskland. I många tyska städer har fastighetspriset varit oförändrat i nästan 10 år.



Fenix Outdoor (Fjällräven, Hanwag, Tierra, Primus & Naturkompaniet)släppte sin kvartalsrapport idag. Imponerande resultatökning på 28%. Jag köpte på mig mera Fenix i September (se tidigare blog) och beräknade att P/E talet bör landa på 13,2-13,75. Med dagens nya information hamnar den snarare på 11-12. Trots dagens uppgång om ca 10% är aktien mycket köpvärd och rekommenderas varmt och flyttas till Aktietips listan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anders! Ja, kanonresultat för Fenix verkligen. Svårt att se var det kom ifrån bara! Hoppas det håller i sig.

Anders sa...

Hej,
1/3 av Fenix forsaljning kommer fran Tyskland och forsaljningen okar mycket dar aven om alla marknader okar. Senaste forvarvet, Hanwag i Tyskland, bidrar nog bra. Dessutom gar Tysklands ekonomi pa hogvarv (liksom den svenska) och man spenderar nog garna lite pa tyska kvalitetsskor.