tisdag 23 oktober 2007

Alfa Laval



Alfa Laval (488 SEK, Large CAP)
Kanonrapport från Alfa Laval. Försäljning +36%, vinst +105% , orderingång +30%, en klockren rapport. Jag har haft Alfa Laval på bevakningslistan sedan i maj. Trots sin stora uppgång tror jag mycket på bolaget och kommer att köpa lite aktier. De främsta argumenten för köp av Alfa Laval:
• Stabilt och välskött bolag
• Tre ben (platta värmeväxlare, Separering och Flödeshantering) där man är världsledande inom varje gren
• Stor andel av försäljningen (cirka 50%) exponerad mot tillväxtländerna jämfört med många andra verkstadsföretag. Det ger bra hävstång när de länderna växer betydligt snabbare än I-länderna.
• Bra och lönsam eftermarknad vilket innebär mindre konjunkturkänsligt.

Dessutom kan det nog snart vara dags för en split av aktien och det brukar vara positivt för kursen.

Alfa Laval flyttas därmed från bevakningslistan till min portfölj.

3 kommentarer:

Marcus sa...

Som vanligt intressant och sakligt. Jag hade visserligen hoppats att få läsa om din syn på Ericssons utveckling också... :-)

Anders sa...

Hej Torkel,
Tack for de orden. Lite irriterande att jag inte kopt Alfa Laval tidigare men battre sent an aldrig...

Jag har tankt att skriva lite om Ericsson och telekom i en separat blog. Jag har varit forsiktig i det amnet eftersom jag dels har ett forflutet inom Ericsson och sedan snart 7 tillbaka jobbar at Nokia Siemens Networks. Pga "Conflict of Interest" kommer den nog att ta upp telekom i allmanhet och lite mindre fokuserad pa enskilda bolag.

Marcus sa...

Ja, då skall du definitivt inte ta ut aktietips-svängarna för mycket.

En telekom-artikel ser jag hur som helst fram emot!