tisdag 22 april 2008

SHB, Alfa Laval och Millicom kv1 kommentarer

Handelsbanken har släppt sin kvartalsrapport. Vinsten minskade med cirka 20% till 2,9 miljarder. Negativt var att kostnaderna stiger fast det beror delvis på kostnader för öppnande av nya kontor så man skall kanske snarare skall se dessa kostnader som en investering för framtida intäkter? Och att man hade en likviditetsförlust på knappt en miljard, vi får hoppas att garderoben är utrensad nu. Positivt var att räntenettot förbättrades med 17%. SHB tjänar fortfarande stora pengar.

Alfa Laval – Kanonrapport! Alfa Laval har tre starka världsledande divisioner. Omsättning och vinst ökar imponerande under kvartalet. Omsättningen ökade med 23,6% till 6,267 Mkr och nettoresultatet nästan fördubblades till 890 Mkr. Alfa Laval är kanske det enda bolag av större storlek som har ungefär 50% av sin försäljning i utvecklingsländerna. Ett mycket bra alternativ till BRIC fonder! Orderingången ökade med 8,5% vilket är godkänt med utan tvekan så minskar tillväxten.

Millicom. Abonnenttilläxten fortsätter enligt plan. Jag har tidigare skrivit några inlägg om Millicom och deras tillväxt om cirka 1 miljoner abonnenter per månad fortsätter. Min prognos är att man skall nå 40 miljoner abonnenter i slutet av 2009. Dock kommer det nog innebära att snittintäkten (ARPU) per abonnent sjunker övre tiden. Försäljningen ökade med 42% och nettovinsten med hela 78%. Ett riktigt tillväxtbolag som nog kan klara en konjunkturnedgång bra. Dessutom bra hävstång på nya kunder.

Ovan aktier finns dels i min portfölj och dels i min aktietipslista och där får de stanna kvar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anders!

Jag heter Kalle och följer sedan en tid din blog aktivt. Jag är bara 21 år och har för inte så länge sedan börjat få upp ögonen för aktier och sparande. Det är fantastiskt med vilken kraft ett litet regelbundet sparande kan utvecklas. Som en snöboll i rullning. Därför har jag så inlett ett månadssparande med riktigt långsiktig målsättning (~10-20 år).

Eftersom jag är student och har en relativt liten inkomst har mitt sparande hittills enbart bestått av fonder, även om jag av det jag läst på din och andra ekonomibloggar lärt mig att aktier är fördelaktigare i det långa loppet (inga dyra avgifter). Nu har jag dock lyckats spara ihop en lite störe summa pengar (35 000) samt öppnat ett konto hos aktiedirekt, och är därför redo att investera i mina första aktier.

Jag har lagt en hel del tid på att läsa på och hitta några lämpliga aktier, med prioritet på hög avkastning och långsiktigt stabila företag, samt en bred spridning. Följande har haft mycket positiva kommentarer:

H&M
KappAhl
SKF
Assa Abloy
Atlas Copco
Alfa Laval
Volvo
Ericsson
Kabe
SHB
Avanza
Hufvudstaden
Kungsleden
PA Resources
Black Earth Farming
Investor
Kinnevik
Lundbergs
Ratos
Öresund
Industrivärlden

Som du ser är det en hel del, och som novis har jag svårt att "sålla". Jag antar att mina pengar räcker till ca 5-6 aktier. Hur och vilka skulle du välja i min situation? Vilka var dina första aktier? Har du några andra allmänna råd?

Du får gärna svara mig på kalleljungkvist(at)hotmail.com.

Tack på förhand och vänliga hälsningar,

Kalle

Anonym sa...

Jag tror starkt på Millicom och MTG. Funderar på att köpa Kinnevik någon gång i framtiden.

Anders sa...

Hej Kalle,
tack att du följer min blogg!

Mina första aktier var i Åkermans som tillverkade mycket bra grävmaskiner. De blev sedan uppköpta av Volvo.

En annan tidig aktie var Skånegripen som vid den tidpunkten ägde divese olika byggprodukter med tyska Poggenpohl kök i toppen. Poggenpohl finns idag i kökgruppen Nobia.

Det är svårt att peka ut några favoriter av din lista som är en blandning från säkra papper till riktiga högriskaktier.

Två företag på din lista finns även på min aktietipslista: PA Resources och Alfa Laval. PA Resources (oljeaktör med huvudproduktion i Tunisien) tror jag starkt på för supply-demand fakta helt enkelt kommer att trycka upp oljepriset ytterligare de närmsta åren drivet av många nya bilar på vägarna i utvecklingsländerna. Samtidigt skall man veta att PAR en högriskaktie. Oljeländer har en tendens att vilja ta kontrollen över oljeintäktena. Alfa Laval är intressant för att de är världsledande inom alla sina tre kärnområden och har kring 50% av sin omsättning i utvecklingsländerna vilket är mycket högt.

H&M kan nog vara ett mkt bra köp i dessa tider och de kan nog växa i många till. GAP och Inditex (Zara) har ca 3000 butiker vardera men H&M endast halften så nog finns det utrymme för tillväxt. Dessutom en stark tydlig ägare som gjort en kanonjobb. Kappahl vet jag inte mycket om men deras track record är inte så bra i alla fall.

Atlas Copco, SKF och Volvo är utan tvekan tre mycket fina verkstadsföretag. Personligen tycker jag dock Sandvik och Scania är en klass bättre. Assa Abloy har jag aldrig tittat på så jag kan inte kommentera.

Ericsson tror jag kommer att få se ytterligare minskade marginaler under de närmaste åren.

Handelsbanken är en konservativ bank som jag tror kommer att klara även pågående/kommande bankkris utan större problem. Eller i alla fall klara bankkrisen bäst.

Avanza och Kabe vet jag inte mycket om så det är bäst att jag inte uttalar mig.

Fastighetsaktierna (Hufvudstaden, Kungsleden etc) är nog bra på lång sikt och ett bra skydd mot allt högre inflation. Hufvudstaden är nära nog skuldfritt så man klarar även en höjd ränta utan problem. Kungsleden har satsat på högavkastande fastigheter och inte minst äldreboende med uppemot 30-åriga hyreskontrakt så man är mindra känslig mot lågkonjunktur och vakanser jämfört med Hufvudstaden samtidigt som man är mycker mera räntekänslig.

Black Earth Farming är en intressant högriskaktie men om spannmålspriserna fortsätter upp eller stannar kvar på denna nivå kommer nog utan tvekan deras markinvesteringar att bli en god affär och deras inkomster på spannmålsodling kan också bli ett viktigt tillskott medans marken ”värdestegrar”. Mark är är liksom fastigheter ett bra inflationsskydd.

Investmentsbolagen har jag undvikit men är i mitt tycke ett bra alternativ till en aktiefond då man snabbt får bra riskspridning. Personligen föredrar jag direktägande och har hållit mig undan både fonder och investmentbolag.

Kom ihåg att investeringar på börsen innebär risk. Några enkla regler att tänka på:
1) Satsa endast egna pengar. Och med pengar du kan avvara/förlora.
2) Sprid aktieköpen över en längre tidsperiod. Det kan bli billigare framöver och då behöver man en krigskassa så att man har råd att fylla på med fler aktier.
3) Köp aktier i olika branscher för att få riskspridning.


Och slutligen. Lycka till med dina investeringar och studier.

Mvh,
Anders

Anonym sa...

Tack så mycket för hjälpen! Jag ska läsa igenom det du skrev och fundera igenom det hela ordentligt.

Tack igen! Hälsningar,

Kalle