torsdag 20 mars 2008

Wärtsiläs orderingång ökar med 47% Jan-Feb 2008!



Det finska bolaget Wärtsilä redovisar en ökad orderingång om hela 47% för januari-februari 2008.
Divisionen med fartygsmotorer ökade orderingången med 44% och kraftverksdelen med hela 72%. Helt otroligt bra! Man undrar lite grann dock om inte rederierna beställt lite för mycket fartygskapacitet och om fraktraterna kommer att sjunka rejält då alla beställda fartyg skall sjösättas de närmsta åren. Samtidigt ökar globaliseringen och tillväxten i utvecklingsländerna behovet av mera sjötransporter så det är svårt att veta vad summa summarum blir. Imponerande tillväxt i alla fall, Wärtsilä räknar med att omsättningen ökar med 25% under 2008.

Jag har lite Wärtsilä aktier indirekt då Fiskars är den största enskilda ägaren av Wärtsilä med 17% av aktierna. Fiskars är en spännande aktie som innehåller betydligt mera än deras klassiska oranga sax. Läs gärna tidigare inlägg om Fiskars.

3 kommentarer:

Prof. Dr. Hans Byström sa...

du har fått en ny (sporadisk) läsare i en annan ångermanlänning! Som du kanske ser på namnet. pappas sida är från Arnäsvall!

hälsn,
Hans

Anders sa...

Hej Hans,
Trevligt med en ny lasare! Jag har aven last din blogg. Intressant lasning! Sa intressant att jag stracklaste hela bloggen. Vill garna fraga/kommentera en del saker men kommer att gora det i din blogg. Har nu sparat adressen i mina favoriter...

Och som du papekar ar jag angermanlanning aven om vi bor i Stockholm (Ekero kommun) da vi ar i Sverige.

Prof. Dr. Hans Byström sa...

man tackar! du är välkommen att kommentera så mkt du orkar!
har själv ej haft tid att läsa/kommentera andras bloggar förrän denna vecka då jag har haft mycket undervisning och annat att stå i på jobbet.
ska ha koll på din blog framöver dock.

hälsn,
Hans