måndag 3 mars 2008

Investor säljer Scania



Investor säljer nu sina röststarka aktier i Scania till tyska VW. Tråkigt tycker jag! Jag hade hellre sett Scania som ett oberoende företag men nu blir man ett dotterbolag till VW istället. Nu var VW redan tidigare storägare i Scania men man tar ytterligare grepp om företaget (68% av rösterna). Tack vare ett undantag behöver VW inte ge alla aktieägare samma erbjudande. Nu är det bara en tidsfråga innan Scania och MAN kommer att slås ihop. VW är även storägare i MAN (ca 30%). Förhoppningsvis blir det Scania som köper upp MAN och inte tvärtom. MAN är förvisso mycket större än Scania men Scania är juvelen inom lastbilstillverkarna och en lysande stjärna även inom verkstadsindustrin. Min förhoppning är att Scania tar kommandot och att Leif Östling blir kvar i ”SCANIAMAN” tills han blir åtminstone 70 år…

5 kommentarer:

David sa...

Jag är lite överraskad. Nej, jag är faktiskt väldigt överraskad, för i mina ögon ser det ut som Investor faktiskt har gjort en bra affär! Detta är inte något jag har funnit synonymt med detta bolag tidigare... :)

Anders sa...

Hej David,
Jag skrattade gott at din kommentar och jag antar att du tanker bla pa deras LME innehav.

Investor far nog hyggligt betalt men samtidigt gor man sig av med en enormt stabil kassako och varldens basta lastbilsforetag. Det ar lite som ar gora sig av med kokssilvret.

Jag antar att de inte gillar att vara en mindre agare an VW. Vi far se om de fortsatter satsa pa grasklippare...

David sa...

Jag skulle bli förvånad om de köpte aktier i ett bolag som är så uppenbart undervärderat som Husqvarna för tillfället. Bjuder du mig på lunch om Investor i stället seglar upp som ny storägare i Black Earth Farming? :)

Jag tycker personligen att de använder en del av pengarna till att stärka sitt SEB-innehav, jag menar de har köpt på kurser 100% högre och har ett långsiktigt ägarintresse, inte fel att öka då.

Det bästa för aktieägarna vore ju helt klart återköp och makulering av egna aktier. Men det kommer inte hända.

Anonym sa...

Scania och MAN kommer inte att slås ihop! Däremot kommer de förmodligen att samarbeta med en hel del komponenter, men de två bolagen kommer att existera sida vid sida i all framtid.

Anders sa...

Hej Anonym,
Hoppas du far ratt. Och skulle de slas ihop far vi hoppas att Scania haller i ratten.