fredag 15 januari 2010



Hemmafixbutiken Clas Ohlson ökade sin försäljning med 19% i december (YoY). Imponerande och jag måste säga att detta är ett riktigt tillväxtföretag även om det inte för tillfället ingår i min portfölj. Tillväxten kommer dock i princip fullt ut genom att man öppnade upp ytterligare 17 butiker och har nu totalt 116 butiker. Största procentuella ökningen sker i klustret Finland/UK och jag antar att de nya UK butikerna börjar spela in. Kul! Hoppas UK satsningen går vägen! Om ni är i London får ni gärna besöka en Clas Ohlson butik och rapportera. Tillväxt genom nya butiker är också H&M koncept. Risken är att man till slut konkurrerar med sig själv och till slut tappar snittförsäljning per butik vilket riskerar att minska marginalerna.

Mina detaljhandelsfavoriter är utan tvekan Clas Ohlson och Fenix Outdoor. Fenix är på gång att ta över amerikanska Brunton från finska Fiskars. I och med detta kommer nog den amerikanska marknaden och komma mera i fokus för Fenix som hittils varit väldigt Europa (och Japan) inriktade.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kontakta gärna mig!

erik.hansen@live.se

/Erik

Anders sa...

Hej Erik,
Om det gäller reklam på min blogg så måste jag meddela att den hålls reklamfri.

Eller gällde det något annat?

Mvh,
Anders