tisdag 30 september 2008

Räddningsplanen ratad

Den stora räddningsplanen i USA om 700 Miljarder USD gick inte igenom i kongressen. Inte oväntat har kurserna fallit världen över efter det. Troligen så kommer man inom kort att hitta något slags paket som blir godkänt. Jag använder Wachovia banken i USA som nu helt plötsligt blir uppköpta av Citigroup. Stora förändringar inom bankvärlden sker just nu och mer är nog på gång.

I Sverige ökar varslen snabbt och de rörliga boräntorna stiger. Det är ingen rolig kombination. I USA och England har prisnedgången på fastigheter legat kring 1% per månad de sista tiden men de sista veckornas finansstorm har nog ökat den takten. Sverige har nog hoppat på det tåget och nu kanske Stellans Lundströms (Fastighetsprofessor vid KTH) tid kommer? Han hade nog helt rätt i sina prognoser men låg lite felaktigt i tiden och kunde inte förutspå dessa låga räntor vilket få kunde. De flesta kan nog klara lite högre räntor men skjuter arbetslösheten i höjden kommer fastighetspriserna att sjunka rejält. Personligen tycker jag att det är mycket märkligt att så många privatekonomer ständigt har föreslagit rörliga boräntor.

Vi får se hur de svenska bankerna klarar sig. Jag tror mycket på SHB som jag både använder och har aktier i. SHB slapp bankakuten tidigare och förhoppningsvis klarar de sig även denna gång. Samtidigt har SHB expanderat i England. Har deras engelska kontorschefer varit lika konservativa i sin utlåning som de svenska cheferna eller har de velat visa alltför snabba resultat och tagit stora risker?

Aktierna har som alla vet sjunkit rejält i år och jag har valt att behålla mina aktier även om konjunkturen snabbt försvagas. Jag gjorde lite försäljningar för cirka 1 år sedan men har även köpt lite aktier försiktigt under året vilket dock var för tidigt. De sista tre åren har jag dock främst satsat på amortering av huslån och bygga upp en krigskassa.

Generellt sett har hushållen i USA och Sverige alldeles för stora skulder. Och det kommer att ta lång tid att amortera ned skulderna. Det tar drygt 8 år för en familj med 3 milljoner i skulder att amortera ned skulden till 2 miljoner om man amorterar 10 000 kr/månad. Och under tiden minskar förstås utrymmet för konsumtion och annat sparande. Konsumtionsfesten är helt enkelt över. Kanske är det vår tid att hamna i det läge Japan var i för drygt 15 år sedan?

1 kommentar:

Charlie sa...

Hej!

Vi går helt säkert mot sämre tider och det är säkerligen en massa saker som olyckligt sammanfaller för att vi nu befinner oss i den position som vi är. Det är för mig helt klart att presidentvalet har vägt tungt när kongressen ratade räddningspaketet, vilket är olyckligt.

Det är intressant som du skriver om SHB. Just nu är det ett flöde av kunder från Swedbank till SHB, vilket naturligtvis gynnar SHB. Tyvärr, jag gillar inte min egen slutsats, men en tråkig bank är ofta en bra bank :)

mvh Charlie