lördag 19 juli 2008

Verkstads- & Konsumentprodukter

Nu har flera stora företag presenterat sina kv2 rapporter. Det ser överlag bra ut hos verkstadsjättarna Atlas Copco, Alfa Laval, Sandvik och SKF som har huvuddelen av sin försäljning till andra företag. Tre av dem finns i min långsiktiga portfölj och där passar de bra.

För mera konsumentinriktade bolag som Sony Ericsson, Husqvarna, Electrolux ser det ut betydligt mörkare ut. Sony Ericsson har varit alltför beroende av ett fåtal dyra modeller på Europmarknaden och har därför missat lågprissegmentet som växer enormt snabbt i Indien, Afrika mm. Nokia är mycket starka i detta segment. Husqvarnas försäljning minskar kraftigt inte minst på den viktiga USA marknaden. Electrolux visade upp bra försäljning och vinst men varnar för minskad försäljning framöver i USA och Europa. Även kökstillverkaren Nobia varnar för tuffare tider framöver.

Min personliga åsikt är att konsumentföretagen blir de första att uppleva de sämre tiderna och att det tar lite tid innan de når B2B industriföretagen. Många beslut om större industriinvesteringar togs för länge sedan och det är nog liten eftersläpning mellan dessa grupper. Samtidigt har jag en känsla att våra industriföretag bättre (eller enklare) drar nytta av tillväxten i utvecklingsländerna än konsumentföretagen.

2 kommentarer:

Charlie sa...

Hej Anders!

Av företagen som du nämner så tror jag mycket på Alfa Laval och SKF. Det är möjligt precis som du skriver att det kommer att bli något sämre tider även för dessa B2B-företag, men eftersom de har produkter som med största sannolikhet kommer att efterfrågas under lång tid framöver så tror jag mycket på dessa företag. Låt vara att kurserna kan stampa ett tag, men på lång sikt tror jag att det kommer att vara fina affärer att äga dessa. Atlas Copco är säkerligen också ett intressant företag.

Jag är kluven till Electrolux. Det känns rätt att se över produktionen som man gjort under de senaste åren och det känns även rätt att satsa på stylade sladdlösa dammsugare (som säkerligen har skyhög mariginal), men jag får ibland känslan av att electrolux velar lite när det gäller var man vill positionera sig på marknaden. Man vill gärna ha dammsugarnas iPod, men man når inte riktigt hela vägen. Man är inte tillräckligt unik för att hålla billighetsmärken på avstånd. Detta är högst personliga åsikter om Electrolux och jag kan ha helt fel, men det likväl min känsla. Eftersom jag inte helt går igång på Electrolux så känns det inte helt rätt att köpa aktier i bolaget. Jag avvaktar.

mvh Charlie

Anders sa...

Hej Charlie,
haller med dig om B2B foretagen. Jag har varit lite radd for SKF pga att bilindustrin varit viktig for dem men idag kanske den delen inte ar sa stor?

Jag kommer nog ocksa att halla mig borta fran Electrolux (trots att alla vara vitvaror i vart hus kommer fran AEG som ingar i E-lux). Anledningen ar mordande konkurrens inte minst fran duktia asiatiska foretag som LG, Samsung, Haier osv. Har i Kuala Lumpur finns E-lux i valsorterade butiker men de "sticker" absolut inte ut och man behover inte betala nagot premiumpris for deras produkter. Vi kopte exempelvis en Electrolux dammsugare och bade pris och kvalitet var "billigt".

Jag tror aven Husqvarna kommer att fa det kampigt. I USA har man starka varumarken som Toro och John Deere som mojligen inriktar sig lite mer mot den professionella marknaden. Snart kommer nog billiga asiatiska marken (grasklippare, trimmers etc) att komma in pa den europeiska marknaden.