tisdag 15 juli 2008

H&M, Clas Ohlson och SKF

H&M och Clas Ohlson visar försäljningsökningar om 8% respektive 10% i juni. Det låter ganska hyggligt men beror till största delen på att man ständigt öppnar upp nya butiker. Spelar det någon roll om ökningen kommer från befintliga butiker eller nya? Högre försäljning i befintliga butiker gynnar förstås marginerna eftersom butikshyra och personalkostnader är relativt fasta kostnader.

H&M försäljning steg med 2% om man tittar på jämförbara butiker. Clas Ohlson har öppnat 15 nya butiker och eftersom man har något mindre än 100 butiker innebär deras 10%-iga ökning troligen att man tappat lite försäljning i befintliga butiker.

Tillväxten i dessa bolag drivs med andra ord av öppnade av nya butiker. För Clas Ohlson blir nästa stora steg att öppna upp butiker i England.

SKF presenterade ett mycket bra Kv2 resultat. Försäljning och vinst låg strax över förväntan. Även deras prognoser för nästa kvartal var positiv.

Det blir intressant att se övriga rapporter från verkstadföretagen. Min gissning är att kvartal 2 ser ganska bra ut. Mera intressant blir istället deras prognoser framöver.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen,imponerad hur uppdaterad din blogg är...fina siffror från alla tre bolagen men just nu hjälper inget..trots att nedgången är lika stor som "kraschen"-87 och It-bubblan 00-02 då det vände efter en nedgång på 39% enligt Peter Malmqvist

Anders sa...

Hej Juristen,
Tack! Trots allt verkar hjulen rulla pa ganska bra, aven i USA. Dock ar ju orolig for de allt hogre oljepriserna och aven andra ravaror for att det dels kommer att krympa foretagsvinsterna och dels minska konsumtionsutrymmet for konsumenter.

Anonym sa...

Hej Anders.

Hur blev det, sålde du Cargotec?

De har ju gått ner 20% på en månad och -3% på en vecka, men idag var de +6% i alla fall.

Det ska bli intressant att följa Q2 rapporten i morgon den 17/7.

Anders sa...

Hejsan,
Jag bytte faktiskt mina Cargotec mot Lundin Mining. Jag tror helt enkelt att oljeaktier kommer att ha en battre utveckling de narmsta aren. Plus att jag inte ville oka min exponering mot aktier for tillfallet. Har dock en krigskassa for aktiekop att utnyttja de narmsta aren men jag tror vi inte har "bottnat" annu.

Samtidigt ar Cargotec ett mycket bra foretag med tre ben dar man ar varldsledande inom varje och jag kan tanka mig att kopa tillbaka vid ett senare tillfalle. Cargotecs rapport var ganska bra med lite fragetecken kring Hiab.