fredag 11 juli 2008

Inflationen kryper uppåt…



Inflationen kryper uppåt. I juni var den på 4,3%. Inte så konstigt kanske om man tittar på olika commodity priser. Risken är nog att den fortsätter att krypa uppåt lite till. Exempelvis har nog inte effekterna av de senaste stålpriserna hamnat i konsumentledet ännu.

Riksbanken kommer nog som resultat att fortsätta höja styrräntan. Det är ju trots allt deras huvuduppgift att hålla inflationen i schack.

Redan nu är det klart att detaljhandelsföretagen börjar få det lite tuffare. Clas Ohlson, Fiskars och Fenix Outdoor riskerar nog alla att tappa försäljning då hushållen prioriterar mat, bensin och bostadsräntor. Is i magen och krigskassa gäller. Det blir nog fina köptillfällen framöver men botten är nog inte nådd ännu så det gäller att vara beredd oavsett om börsen bottnar i slutet av detta år eller om något/några år senare.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en bra blogg!


Har börjar med aktier ganska nyligen pga intresse och att kurserna har fallit mycket ( dock har vi väll inte sätt slutet på nedgången än men...) Tänkte höra vad du har och säga om min portfölj, är långsiktig i sparandet.´(minst 5 år)

H&M
SCA B
KUNGSLEDEN
ENIRO
SVOLDER
INVESTOR B
VOLVO B

Har dock en liten summa i eniro som med andra ord inte har så stor betydelse.

Unknown sa...

Hej Anders !
Har suttit o läst din blogg nu ett tag(mest på jobbet;))
Jag har en liten fråga, är du samme A.Arnelöf som gick styr o regler med mig (Anders Häggkvist o min kanske mer kände namne A.Karlsson alias Plenty)?
Skriv gärna till mig på : aldisch@hotmail.com
Mvh Anders

Anders sa...

Hej Johan,
Kul att du läser min blogg!

Överlag tycker jag att du har en bra portfölj. Bra blandning av branscher och fina kvalitetsbolag. Måste dock erkänna att jag inte kan Svolder och Eniro så bra så jag undviker att kommentera dessa.

H&M har en stor tillväxtpotential. De har i princip inte en enda butik i Asien ännu (möjligen några i Japan men jag kanske blandar ihop med Ikea). Jag skulle tro att deras absoluta huvudmarknader i dag är Europa och USA. H&M kan växa länge än om man ger sig in i Asien, Ryssland, Indien, Sydamerika osv. Samtidigt kommer man nog att få känna av ett minskat shoppinghumör pga stigande mat, bensin och räntekostnader. Å andra sidan blir det nog high-end märkena ännu mera drabbade, H&M kanske vinner över kunder som “tvingas“ shoppa billigare kläder? Jämfört med sina huvudkonkurrenter (GAP & Zara (Inditex)) kan H&M öppna upp många nya butiker.

SCA med ny chef är intressant. Med SCA får man en stor portion konsumentprodukter som i princip är konjunkturoberoende. Samtidigt har man otroligt mycket skog. Akten har gått dåligt under ganska lång tid men man kan iallafall trösta sig med bra direktavkastning. Kanske blir det en renodling mot konsumentprodukter framöver?

Kungsleden har under förra VDs ledning gjort enormt bra affärer och fokuserat på högavkastande fastigheter samt äldreboende. Bra långsiktig aktie och inte minst bra i höginflationstider. Kungsleden är en av mina bästa aktier över tiden och själva avkastningen överskrider det ursprungliga inköpsvärdet. De kommer förstås att drabbas av högre räntekostnader framöver och kanske fallande fastighetspriser men långsiktigt tror jag helt klart på Kungsleden.

Investor har idag efter sin Scania affär stora möjligheter att shoppa aktier vilket nog kan visa sig vara bra tajming framöver. Med sitt breda innehav är Investor lite av en Sverigefond. Dock tror jag att vissa att deras innehav har en jobbig framtid som tex Elektrolux, Husqvarna och Ericsson. ABB, Atlas Copco och Astra-Zeneca tror jag betydligt mera på. SEB kan möjligen få problem med Baltikum men är annars en välskött bank.

Volvo är intressant men lite spretigt. Flyg och Penta delen känns lite främmande i koncernen och försvinner nog förr eller senare. Deras satsningar i Asien och indien är nog rätt men kommer nog att sänka deras marginaler. Dels är det tufft att sälja lastbilar i Indien och dels har nog Nissan Diesel/DU betydligt sämre marginaler är Volvo lastbilar. Ett långsiktigt frågetecken är förstås vad som händer med lastbilstrafiken om oljepriset fortsätter till 200 USD eller betydligt högre nivåer.

Som du skriver kan nog börsen fortsätta ned ytterligare. Ingen vet var botten ligger så man skall inte investera pengar man behöver i närtid och dessutom ha krigskassa för att kunna utnyttja köptillfällen. Lycka till med din portfölj.

Anonym sa...

Hejsan,

Kan du maila mig din adress till: Pia@tailsweep.com
det gäller annonsering på din blogg.

/Pia

Viktor sa...

Till Pia/Anders.

Nej nej nej.

Bli nu ingen reklamfull site.

Din blogg är alldeles utmärkt och lagom och är inte i behov av en massa reklam.

Anders sa...

Hej Viktor,
Tack for fina kommentarer och att du laser min blogg.