onsdag 7 januari 2009

Onsdagskommentarer

Nu är vi inne en vecka på År 2009. So far so good eller 6% uppåt hittills i år. Det blir intressant att se vad kvartal 4 samt årsrapporterna visar. Troligtvis ganska hyggliga resultat för kvartal 4 men med mörka utsikter.

PA Resources (PAR) har genomfört sin nyemission som blev fulltecknad (preliminär info) så nu har man bra finansiellt läge inför framtiden. Det viktigaste för PAR är dock att oljepriset stiger. Detta är förstås lika viktigt för andra upstream oljebolag som Lundin Petroleum. Och detta gäller nog också vindkraftverk- , solcellstillverkare och andra greentechföretag som snabbt tappat konkurrenskraft på sistone. Vi behöver snabbt få fram alternativ till olja eftersom oljeproduktionen sannolikt har peakat. Norska staten har sålt guld och bukrat olja istället. Kanske borde Anders Borg köpa olja för Absolut pengarna? Det borde räcka till ett års oljeförsörjning.

Porsche har nu fått röstmajoritet i VW. VW i sin tur har röstmajoritet i svenska Scania. Porsche kommer pga av detta att tvingas lägga bud på Scania som de uppger vara ointresserade för. Vilken soppa! Kanske blir det skambud från Porsche som så småningom tar över hela Scania och slår ihop det med MAN? Ett ScaniaMan helt enkelt. Det vore mycket trist för svensk verkstadsindustri och förmodligen riktigt illa för Södertälje. Personligen tycker jag att det är märkligt att Investor sålde detta ypperligt skötta bolag. Det finns andra bolag i deras famn som borde sålts tidigare. Sedan inser jag förstås att det medvetet sålt sitt bästa bolag enbart för att få bra betalt och kunna fyndköpa framöver och få bättre hävstång på kapitalet. Det är dock fortfarande lika trist att se svenska industripärlor försvinna. Kommer ni ihåg Esab eller Aga?

Min egen aktivitet på börsen har minskat ganska mycket. Jag tittar mest på vad som händer och sker både här och där. Mitt innehav är intakt. Börsen har fallit så mycket att man tappar lite investeringsvilja. Förmodligen helt fel men när börsen förmodligen tappat 50% från toppen och mörka recenssionsmoln virvlar in känns det mera rätt att sitta på läktarsidan. Kanske känns det bättre att köpa aktier till våren? Just nu riktas mina investeringar mot källarplanet som får en välbehövlig upprustning...

5 kommentarer:

Per Penning sa...

Hej Anders! :)
Jag hade tyckte det varit trevligt om du ville presentera din portföljs värde och fördelning, alternativt procentuell fördelning. Av ren nyfikenhet alltså.

Anders sa...

Hejsan,
Det gjorde jag senaste i slutet av 2007 (fordelning i paj diagram). Skall forsoka fixa det till helgen...

finansmamman sa...

Beklagar också utförsäljningen av Scania, även om Investor får en stark kassa så är det inte bra för Sverige.

Anonym sa...

varför inte köpa aktierna nu när de är billiga? bara att köpa på allt va det går

Anders sa...

Hej Anonym,
Haller med att det ar bra att kopa nu nar de ar billiga. Har under hosten kopt bla Sandvik som gatt riktigt bra efter det (+28%). Samtidigt vill jag inte ha alla mitt kapital i aktier utan aven ha en del i sakra rantebarande papper. Jag forsoker dock att kopa till lite aktier varje kvartal som en del av mitt sparande.