lördag 16 juni 2007

Clas Ohlson – en tillväxtaktie (148,50 SEK Mid Cap)

Clas Ohlson har släppt sin årsredovisning för verksamhetsåret 06/07 (1 May 2006 – 30 April 2007). En bra och stabil rapport. Bolaget är verksamt i Sverige, Finland och Norge och de växer i alla länder. Totalt ökade försäljningen med 15% från 3667,6 Mkr till 4101,2 Mkr. Rörelseresultat ökade med 10% från 484,5 Mkr till 530,9 Mkr. Rörelsemarginalen har sjunkit något på helårsbasis (13,6% till 12,9%). Dock har det senaste kvartalets bruttomarginal varit stabil jämfört med kvartalet året innan, 39,7% jämfört med 39,9%.

Clas Ohlson har idag 71 butiker. Under nästa verksamhetsår planerar man att öppna 15-20 nya butiker. Det bäddar för cirka 20% tillväxt under nästa år. Året därefter planerar man att öppna 20-25 butiker varav 4 i Storbritannien. Det innebär att de två kommande åren bör man växa med uppskattningsvis 20% per år. Senaste aktiekursen är 148,50 kr. Vinsten per aktie var 5,88 kr vilket ger ett P/E tal på 25. Utdelningen är på 4 kr/aktie vilket ger en direktavkastning på 2,7%. P/E kan verka vara högt men Clas Ohlson är ett tillväxtföretag. Vid ovan tillväxt och bibehållen vinstmarginal kommer P/E talet att sjunka till 17,5 på två års sikt. Man har även beslutat att bygga ut lagret för att kunna hantera 150 st butiker vilket innebär att man har höga tillväxtambitioner. Clas Ohlson kan nog fördubbla försäljningen i Sverige, Norge och Finland på medellång sikt (cirka 5-6 år). Vill man växa ytterligare måste man gå in i nya länder och först ut är alltså Storbritannien. Sveriges duktigaste handelsföretag, IKEA och H&M, har varit enormt framgångsrika utomlands men båda företagen har först sett till att man har ett koncept som fungerar bra på hemmaplan. Det har Clas Ohlson och man har goda chanser till att lyckas i Storbritannien. Andra som tex Lindex är mindre framgångsrika i Sverige och har heller inte varit särskilt framgångsrikt utomlands. Troligen har man redan på huvudkontoret i Insjön skisser på vilka länder som står på tur efter Storbritannien.

Klas Balkow tar snart över som VD och Koncernchef. Klas är ung (41 år) och har en bakgrund i konsumentbranschen från bla P&G i Sverige och USA. Jag tror Klas kommer att se till att hålla tillväxten uppe med bibehållen vinstmarginal.

Clas Ohlson är en DIY (Do It Yourself) butik och kommer nog att klara av en kommande nedgång i ekonomin mycket bra. Blir man arbetslös eller får sämre ekonomi är det nog fler som blir hemmafixare. Min erfarenhet av Clas Ohlson är att man går dit med en lista med några få saker att köpa men hittar alltid en massa andra bra-att-ha saker.

Jag rekommenderade Clas Ohlson i Januari och kursen stod då i 142,50 kr. Aktien har endast gått upp cirka 4%. För eller senare har Clas Ohlson växt tillräckligt för att attrahera nya köpare. Jag kompletterar med lite fler aktier!

4 kommentarer:

Marcus sa...

Tjena Anders! Väldigt roligt att följa dina tankar och transaktioner.

Om Clas Ohlson kan jag inte annat än att hålla med. Fast ärligt talat har jag aldrig fattat tjusningen med dom här allt-och-ingenting-butikerna.

Anders sa...

Tack for dina kommentarer Arne!

Clas Ohlson kommer nog att vaxa vidare. Konceptbutiker med tydlig inriktning verkar fungera bra. Sedan tycker jag nog att produktfloran ar alltfor spretig. Egentligen ar det ju sma specialglodlampor, kontakter etc man forvantar sig hitta pa Clas Ohlson och inte rakblad, vattenslangar och koksredskap. Men jag antar att det finns en orsak till spretigheten som heter merforsaljning.

Anonym sa...

Hej Anders, gôtt att läsa dina synpunkter om olika företag. Jag tycker du har en bra mix på eget tyckande och riktiga fakta. Angående Clas Ohlson (CO) så ser jag bara en fara, och det är COs internetförsäljning. Jag kan tänka mig att det är en litem konflikt inom CO där en del vill att man satsar på internet, och de som tycker att tyngdpunkten ska ligga på varuhus. Och sedan så klart, hur mycket ska läggas på Internet respektive vanlig butik. CO är för mig, uråldrigt, vilket ju naturligvis inte behöver betyda att det är dåligt för det. Nej det har ju också med att man vet vad man får och känner sig trygg osv. men jag kan tänka mig att det finns en hel del gamla rävar där som förstår att Internet är stort och viktigt, men frågan är om dessa gubbar fattar HUR stort det är och varför internet kostar så mycket som det gör för att man ska hänga med. Internet är liten av en koflikt med det CO jag känner, och jag tycker du kunde ha skrivit lite om det. Hur som helst gillar jag verkligen CO och hörde också att de skulle fortsätta att dela ut mycket av den vinst de gör och det tycker ju vi långsiktiga om.

Tack,

tre100kronor.

Anders sa...

Hej tre100kronor,
Tack for dina kommentarer. En annan fara som jag kan tanka mig med CO hanger ihop med att de kommer att oka andelen egna marken pa verktyg mm (COTech). Det far ju inte bli "B-Marke" status pa sortimentet. Det kanske man undiker med att behalla "A" produkter i ett dyrare segment. Denna risk ar dessbattre ocksa en mojlighet att oka marginalerna vilket ar avsikten med egna marken.