fredag 22 juni 2007

Långsiktighet lönar sig!

Då vi bor i Kuala Lumpur är det inte främst värme vi vill ha då vi åker på semester. Årets semester blir en kombination av Virginia, USA och Örnsköldsvik, Sverige. På tal om USA, min svärfar som bor i Bedford (Bedford är en liten stad i södra Virginia) fick 1988 lite aktier av sin mamma som ville bli av med dom for att slippa betala skatt på utdelningen. Bolaget heter Constellation Energy och producerar och distribuerar gas och elektricitet. Dessa aktier har varit orörda sedan dess. Utdelning har automatiskt återinveterats i bolaget och antalet aktier ökas undan för undan. Undantaget har varit några år då han har tagit utdelningen för att köpa två nya bilar. Under dessa 20 år har aktievärdet ökat med 1211,8%. Dags att sälja aktierna? Företaget expanderar fortfarande och bygger nu nya kärnkraftverk så nästa 20 år kan nog bli lika intressanta. Min svärfar kommer med största sannolikhet att behålla aktierna i många år till. Hade han till exempel haft en strategi att sälja aktierna efter en 100%-ig uppgång hade han med andra ord missat 1111,8%. En bra aktie med goda framtidsutsikter bör behållas över lång tid annars missar man den framtida tillväxten i företaget.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant blogg! Jag bloggar själv om min livssituation efter en separation och aktier... Jag har nyligen börjat med "dagshandel" av aktier via Avanza...få se hur det går. Lycka till med dina aktier !! //Krumiluren

Anonym sa...

De 5 första personer som kontaktar mig erbjuder jag ett helt gratis Schweiziskt bankkonto + värdepapper värda 250CHF (ca 1400SEK) vid ÖPPNANDE av konto INNAN 31 juli.

* Helt gratis
* Endast kostnad för notariserad passkopia tillkommer
* Aktie och fondhandel mm
* Ingen hake

Skicka ett mail till SPAMpeter_jumbo@yahoo.comSPAM
Först till kvarn...
Glöm inte att ta bort orden "SPAM" från emailadressen!