lördag 26 maj 2007

ATH varning
Med nya All Time High noteringar på börserna i USA, Stockholm, Shanghai, Köpenhamn etc så kan det vara läge att fundera på hur man skall hantera nedgången när den väl kommer. I Shanghai är det en otrolig spekulation som endast kan sluta på ett sätt. Tyvärr kommer det att drabba många småsparare som till slut inte kunde mostå frestelsen till snabba pengar. Det ser likadant ut i Indien. Fastigheter och aktier är enormt heta spekulationsobjekt.

Hur skall man agera? Jag har varit en nettoköpare av aktier under de sista 8 åren och har försökt att hitta kvalitetsbolag som har en bra historik och/eller starka varumärken och som klarar både en och flera nedgångar. Man kan lite grovt dela in min portfölj i olika grupper:

Verkstadsbolag: ABB, Atlas Copco, Sandvik, Scania, Volvo, NIBE
Gedigna kvalitetsbolag som utgör en bra bas in min portfölj. NIBE är mindre känt men ett riktigt tillväxtbolag med bra ledning och som växer organiskt såväl som genom förvärv. NIBE har tre ben: värmepumpar, braskaminet och värmeelement.

Skog: SCA
Internationellt skogsbolag med stora pappersbruk, starka varumärken (bl a Libero, Libress, Teno, Edet) och stora skogstillgångar. Desstom är SCA ganska aggresivt med uppköp i Asien och Sydamerika.

Bank: SHB
En kvalitetsbank i klass med SEB men med med lägre riskprofil. Förhoppningsvis slipper de bankakuten även nästa kris.

Fastighet: Kungsleden, Hufvudstaden
Kungsleden med otrolig bra direktavkstning och intressant exponering mot äldreboende samt numera blick mot Tyskland som har lägre fastighetspriser än Sverige. Hufvudstaden sitter med A+ lägen I främst Stockholm men även Göteborg. Äger stora delar av gyllena triangeln I Stockholm och är I princip skuldfri. Värderas till ca 50 000kr/kvm (=med dagens snittpriser i innerstaden på bostadsrätter) trots landets absolut mest attraktiva lägen. Värderas Huvfudstaden till 50k per kvadratmeter inser man att antingen kommer aktien att justeras upp kraftigt alternativt att bostadsrätterna bör justeras ned till kanske 30k/kvm, dvs en nedgång om 40% vilket är mer troligt. Ett stort fall kan tyckas men ändå en extrem uppgång på 200% sedan 1995 då priset var ca 10k/kvm. En intressant jämförelse är att titta på löneutveckling under samma period (1995 – 2007) som jag uppskattar till ca 50-55% (Källa SCA samt genom att extrapollera).

Gruv/Process Teknik: Outokumpu Technology
Duktigt finländskt företag som har enormt goda tider pga stora investeringar inom gruvsektorn.

Medicinsk Teknik: Getinge
Ett tillväxtföretag som liksom NIBE växer organiskt och genom genom förvärv.

Detaljhandel: Clas Ohlson, Fenix Outdoor, Gant
Clas Ohlson är ett tillväxtbolag som kan bli ett nytt IKEA eller H&M. Konceptet håller bra i Norden. Fungerar det bra i England (lanseras 2008/2009) kan man nog räkna med minst 15 starka tillväxtår. Fenix Outdoor som bla äger Fjällräven och Primus. Stor potential men har aldrig lyckats bli ett tillväxtföretag även om jag trodde att man lade in en högre växel efter köpet av tyska skoföretaget Hanwag. Kanske huvudägaren Åke Nordin måste släppa ifrån sig lite makt i bolaget och släppa in lite nytt blod? Klädmärket Gant växer bra och kan nog både fortsätta med det samt öka takten.

Kryddor (hög risk): Lundin Mining, Biosensor
Lundin Mining har dels Cu/ZN gruvor I produktion (Sverige och Irland) samt nya spännande projekt som kommer att markant öka produktionen inom närmaste åren. Biosensor har utvecklat en kemisk ”näsa” som kan sniffa upp kemiska preparat som narkotika, sprängämnen mm. Har levererat system till Australien, Japan samt Thailand. USA myndigheter testar systemet. Blir det godkänt har nog Biosensor en ljus framtid.

I princip alla bolag ovan kan med fördel behållas lång eller mycket lång tid i en långsiktig portfölj. Lundin Mining och Biosensor skall nog klassas som högrisk och lagomt mycket pengar satsas på dessa företag.

Min filosofi har varit att dela upp nettosparandet i ungefär tre lika delar.
1) Fastigheter (sker normalt via amorting av bolån men kan även vara kommersiell fastighet)
2) Direktägda aktier
3) Högavkastande bankkonto eller liknande

Den sista delen är helt enkelt för att ha flexibilitet och säkerthet. Om räntan sticker iväg lite raskt (det var inte många år sedan mitt bostadslån var på 12%) kan det vara bra att kunna göra några extra amorteringar. Eller om aktiekurserna faller kraftigt behöver man inte få panik utan kan istället utnyttja prisfallet till att fynda aktier och kanske snitta ner det senaste köpen. Man kan även behöva lite snabba pengar om bilen eller huset behöver fixas till och då kan det vara skönt att slippa gå till banken om räntan är betydligt högre än idag.

I dag tror jag att man skall öka amorteringarna samt öka andelen kontanter. Inte genom att sälja aktier utan genom att tillfälligt vikta om sin netto sparprofil. Jag föreslår att max 10% av nysparandet skall gå till aktier och resten delas mellan amorteringar och banksparande.

3 kommentarer:

Cristoffer sa...

Väldigt sund artikel. Instämmer till fullo

Charlie sa...

Intressant inlägg, som alltid. Jag får medge att det är ganska klokt att ha en genomtänkt och kontinuerlig sparprofil även om det inte är någonting som jag tillämpar, i alla fall inte för tillfället.

En tanke som dök upp när jag läste ditt inlägg är hur du resonerar när det är dags att sälja. Har du någon speciell säljfilosofi eller varierar det från fall till fall?

mvh Charlie

Anders sa...

Hej Charlie,
Jag har ingen uttalad säljfilosofi. Istället försöker jag välja aktier som har god chans att utvecklas bra under lång tid och då menar jag 20+ år. Har man en aktie som har gått extremt bra kan det till exempel vara vettigt att sälja av en del och köpa något annat för att vikta om. Man kan ju också behöva pengar av olika anledningar. Sålde en del av mitt Kungsleden innehav för att renovera kök och installera bergvärme. Värmepumpen har varit en god investering plus att jag minskar koldioxidutsläppen då jag tidigare förbrukade cirka 3000 liter villaolja om året. Rent krasst var det väl ingen god idé att finansiera det hela med att sälja Kungsleden, de har nog minst dubblats i värde efter försäljningen men å andra sidan hade de redan gått otroligt bra samt att man inte vet om det blir ett ras imorgon.

Jag sålde Cloetta Fazer efter att läst negativa artiklar om fetma och godisätande. Ägde även tidigare Norks Hydro som delade ut sin konstgödsel division (Yara international). Norsk Hydro och Yara sålde jag då jag inte gillar allt konstgödsel som sprids på våra åkrar då överflödet försvinner i våra vattendrag som blir övergödda och igenväxta. Norsk Hydro försvann i samma veva då det var lite besvärligt att handla med Norska aktier (speciellt om man bor i Malaysia med tidsskillnad och allt). Alla tre aktier var dock goda affärer.