fredag 18 december 2009

SAAB



Nu verkar det vara klart, Saab personbilar läggs ner. Ett stycke industrihistoria slutar här. Tråkigt och allvarligt för Sverige. Ändå mycket förutsägbart med tanke på vilka volymer man tillverkar men ändå givetvis lika tråkigt. Jag supporterar dock regeringen till 100% som jag tror har gjort ett bra jobb här även om det ändå slutade så här. Det är svårt att överleva i en lågmarginalbusiness om man har låga volymer. Då måste man vara nischade för att kunna ta rejält betalt. Möjligen kan man tycka att Sveriges kommuner, landsting etc har kunnat välja mera svenskt i sin fordonspark. Min känsla är att andelen är mycket liten. Undrar förresten om Trollhättans kommun har Saab som tjänstebil eller poolbil? Regeringsmedlemmarna kör tyskt har jag läst. Tyskarna gör mycket bra bilar eller kanske de bästa men kan de inte välja svenska bilar? Besökte nyligen Ryska Ambassaden i Stockholm och noterade att cirka 18 av 20 ambassadbilar var Volvo.

Jag är för fri handel över gränserna men tycker ändå att man bör måna (dubbelmoral jag vet...) iallafall lite om sina inhemska industri, Jag har alltid (då jag bott i Sverige) kört svenskt. I dagsläget Volvo V70 men min första bil var Saab. Skulle exemplevis Volvo hamna i Kina och man flyttar produktionen dit kommer jag nog att snegla på tyska bilar.

Nu försvinner en massa jobb från Sverige som vi så väl behöver och underleverantörerna får ett starkare skäl att ha produktion mera centralt i Europa med mindre kundbas I Sverige. Allvarligt inte minst då vi möjligen har ett MAN och Scania samgående framför oss. Där VW håller taktpinnen och båda företagen utnyttjar endast en liten del av sin produktionskapacitet. Scania är dock bäst i lastbilsklassen vilket man inte kan säga Saab var. Volvo PV har också en osäker framtid även om Volvo är en betydligt större spelare än Saab så de kommer nog att klara sig utan det är mera en ägarfråga i första hand. I andra hand kanske frågan kommer om man skall producera bilar både i Sverige och Belgien som i dagsläget eller bara på ett ställe (förutom Kina) men där är jag optimistisk från ett svenskt perspektiv.

Dock kommer Saabs framtida bilköpare istället att välja Volvo, VW, Audi, BMW, Toyota etc och det gör att de överlever lite lättare då Saab försvinner. Denna viktiga funktion försvinner när många stater är inne och petar i alltför många områden.

Ha en trevlig helg!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Svenskt?
Både volvo och saab såldes, av svenska ägare, till amerikanerna för många, många år sedan. Bilarna är inte svenska. Lika lite som Toyota-bilar monterade i england är engelska bilar.

Anders sa...

Hejsan,
Du har givetvis rätt att de svenska bilföretagen är 100% utlandsägda. Dock känns de lite svenska då huvudutveckling och huvudproduktion sker i Sverige. Plus givetvis att de har ett svenskt ursprung. Inbillar mig också att man gynnar Sverige lite mera om man köper en svenskproducerad bil istället för en bil producerad i Asien eller något annat land.

finansmamman sa...

Hej, javisst blir man förvånad ibland när kommuner, landsting och representanter för Sverige inte kör "svenskt".

God Jul!