onsdag 22 oktober 2008

Kv3 Rapporteringar

Kvartal 3 rapporteringarna har nu börjat strömma in och här kommer lite korta kommentarer kring vissa av mina innehav.

Millicom visar fortsatt snabb tillväxt även om nytillströmningen av nya abonnenter tappat fart. Man har gått från 3 miljoner nya abonnenter till cirka 2,1 nya abonnenter per kvartal. En minskning av tillväxten alltså men fortfarande mycket hög tillväxt där vinsten följer med bra. Tillväxthastigheten kommer nog att minska ytterligare framöver av olika skäl. Ett är att mobilpenetrationen stiger i Millicoms länder så det blir helt enkelt svårare att hitta nya kunder. Ett annat är att mat och energi tar en större andel av människors budget, lägre priser på mat och energi framöver borde dock gynna Millicoms tillväxt (om de lägre priserna håller i sig). Ett tredje skäl är förstås att en global lågkonjunktur tyvärr även kommer att drabba utvecklingsländer. Millicom kommer att nedrevidera sina investeringsplaner för 2009. Jag behåller mina Millicom och kan mycket väl tänka mig att öka innehavet. En trevlig tillväxtkrydda i portföljen.

Alfa Laval visar upp fina siffrar för kv3 men flaggar för minskad orderingång framöver. Alfa Laval har cirka 50/50 andel i västvärlden och utvecklingsländerna och man kan nog ana att lågkonjunkturen kommer att bli betydligt mera synlig efter kv1 2009 rapporten eftersom planeringshorisonten på projekt där Alfa Laval är inblandad kan nog vara väldigt lång. Jag tror mycket på Alfa Laval långsiktigt så de har en plats in min portfölj. Faller de mera kan jag mycket väl tänka mig att köpa flera.

Handelsbanken lämnade en mycket bra rapport idag. Vinsten ökar och deras kreditförluster är mycket små. SHB är en mycket välskött bank som agerar konservativt. I mitt tycke ett föredöme bland bankerna och de har kunnat dra nytta av ökade marginaler på sistone. Deras höga utdelning kommer nog att kunna behållas vilket innebär att man får 8 kr per aktie (idag 130,50 kr) vilket ger en fin direktavkastning om 6,1%. SHB klarade sig utan bankakuten 1991 och man ser starka ut idag också. Dock har de svenska fastighetspriserna inte fallit mycket än så det värsta är nog framför oss och om SHB klarar sig igenom denna kris på egen hand vet man inte förrän man har kommit ut på andra sidan. Även SHB kan jag tänka mig att öka i.

För cirka ett år sedan hade jag ungefär en 50/50 mix mellan aktier och olika räntebärande investeringar. Med årets fall har balansen skjutits över och andelen aktier minskat. Min plan är att öka andelen aktier mot 50/50 förhållandet igen och nu börjar en hel del aktier se aptitliga ut även om det nog inte är bråttom att fynda.

Inga kommentarer: