lördag 4 januari 2014

God fortsättning!

Det var mycket länge sedan jag skrev något på bloggen. Jobb, familj, husrenovering osv har tagit min tid och kraft. Jag har dock fortsatt med aktieaffärer och mitt innehav är nu delvist uppdaterad. Börsen har under 2013 gått mycket bra eller cirka 25%. Och detta under ett egentligen ganska medelmåttigt år. Nu är vi i början av 2014 och frågan är förstås, vad ligger framför oss. Det är ett intressant läge och det blir säkert ett intressant år, jag tänker bland annat på • Valår i Sverige • Fastighetspriser och ökad privat skuldsättning • En trend där privat konsumtion blir allt viktigare motor i svensk ekonomi (går vi i USA fotspår?) • Oljepriset som kortsiktigt kan falla pga ökad produktion i USA mm • Ett guldpris som nyligen har gjort sitt största dropp på 30 år • Väldigt låg inflation i många länder Och hur kommer börsen att gå? Som jag ser det finns det få investeringsalternativ för tillfället: fastigheter är relativt dyra och vi har låg inflation som inte hjälper till med “amortering“, inlåningsräntorna är nästan obefintliga och guld är mindre intressant när inflation är så låg. Då kanske aktier inte är så dåligt trots att det är ganska höga värderingar och man kan få hygglig avkastning på sina aktier som iallafall överstiger bankernas inlåningsränta. Jag är försiktigt positiv till börsen under 2014 och kanske helst till stabila bolag som är stabila utdelare. Handelsbanken (SHB) är en av mina favoritbanker. Dels för att jag gillar deras kyrktornsprincip där den lokala bankchefen har mera ansvar och befogenheter dels för att deras Englandssatsning har en bra potential. SHB växer organiskt i England och det verkar gå riktigt bra – jätteroligt att en svensk bank slår sig fram i England.What’s next? Direktavkastning på SHB är 3-4%, mitt 3 månaders lån på SHB är 2,59%. Som vanligt är det bättre att äga banken än att vara kund…

2 kommentarer:

Cristoffer sa...

Välkommen tillbaka!

Property Hunter sa...


Thank you for sharing excellent informations. Your web site is very cool.
we impressed by the details that you have on this site.
It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles.We at Propertyhunters shifted this service to a level much higher than the broker concept. you can see more
details like this article Properties For Sale in The pearl Qatar