måndag 30 mars 2009

Mörkare tider runt hörnet


Det blir allmer tydligt att denna lågkonjunktur kommer att bli mycket tuff. Håll i hatten, använd flytväst och behåll ditt jobb!

Varslen börjar nu på allvar omvandlas till arbetslöshet. Mest har nog folk blivit varslade inom verkstad och bygg och då kanske allra mest inom produktion. Samtidigt som risken nu är mycket stor att nästa stora våg av uppsägningar kommer att drabba kontorspersonal. England har nu 2 miljoner utan arbete. Detta motsvarar 6,5% arbetslöshet. Vissa tror att den klättrar upp till 3 miljoner inom 1 år. Även i Sverige ökar arbetslösheten snabbt. Detta kommer att innebära mindre skatteintäkter och ökade kostnader för staten. Sveriges fina överskott byts snabbt mot ett stort underskott,

Ett annat tecken på tuffare tider är att sparkvotena har ökat. USA har på kort tid gått från 3 till drygt 5% sparkvot. I Sverige ökar den också och jag har läst siffran 7% någonstans. Fler och fler inser att det är bra att ha en buffert. Att människor väljer att minska på sina skulder är förstås positivt även om det också kommer att förvärra lågkonjunkturen ytterligare.

Jag följer börsen men är ganska passiv för tillfället och har varit det en längre tid. Min filosofi är att köpa aktier regelbundet och årets utdelning kommer att återinvesteras till 100% men inte nödvändigtvis i samma bolag. Kanske blir det ännu bättre köptillfällen efter kvartal 2 och kvartal 3 rapporterna presenterats? Risken är att många storbolag kommer att repportera förluster för 2009 och det kan bli än värre 2010. Om arbetslösheten blir riktigt hög kommer staten att tvinga skära ned på a-kassa nivåer mm och folk kommer att behöva leva med mycket mindre pengar. En rejäl buffert är nog bra att ha. Och så lite skulder som möjligt. Och kanske en “Victory Garden“ som familjen Obama men komplettera gärna med rödbetor.

Dock så vet vi att efter lågkonjunktur kommer högkonjunktur. Den stora frågan är om konjunkturen bottnar runt 2010 eller om det blir en utdragen historia. Jag är ganska pessimistisk pga en hög belåningsgrad i stora delar av västvärlden.

All är inte becksvart, nu känns det att våren är på väg och vi går iallafall vädermässigt mot allt ljusare tider. Det faktum kan inte ens en sur börs rå på!

4 kommentarer:

finansmamman sa...

Hej,visst är läget svårbedömt, jag håller mig lite avvaktande också.
Det kommer trots allt lite fler positiva tecken men det känns alldeles för tidigt att ropa faran över.

Charlie sa...

Hej!

Kul att läsa dina funderingar, men jag är något mer positiv faktiskt.

Min bild av händelserna är att stora delar av industrin i mer eller mindre hela världen stannade under Q4 2008 och att detta stopp höll i sig under Q1. Jag tror (och hoppas) att delar av industrin under detta kvartal (Q2) kommer att återhämta sig något, vilket kommer att uppfatts positivt och i sin tur leda till att visst hopp återfinns. Annorlunda uttryckt så tror jag inte att det är så mycket som behövs när allt är nattsvart för att det skall uppfattas som en vändning.

Jag tror att vi ser botten under 2009 och att 2010 blir ett ganska bra börsår.

mvh Charlie

Anonym sa...

ANDERS ,VAR ÄR DU ?? Börsen har börjat repa sig ordentligt nu. Vore intressant att få din kommentar !!!!

Juristen sa...

Det var jag som kommenterade ovan !!